Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få bort utfrätta partier

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Jag tänkte lära mig lite om digital bildbehandling i Photoshop alt Photoshop Elements.
Jag har en bild, Kråka halva bilden är utrfätt. Går det på något vis att fylla hela bilden med den bakgrund som den andra halvan har?

Om du har Photoshop,,
Du kan gå in i verktyget "Kurvor/Curves".

Där ser du ett diagonalt streck. I den ena änden har du ljust och i den andra mörkt. (Om du spegelvänder den linjen så spegelvänder du informationen så att bilden blir negativ/positiv,,Kanske det bästa verktyget i hela PS om du frågar mig:)

Tar du tag i den ljusa och leder den ned längs ena axeln så uppnår du att det som är utan detaljer får en grå ton.

Men jag säger inte att det blir fint,, ser lätt onaturligt ut. Men det kan i vissa fall vara nödvändigt och bra..

Det var i alla fall ett sätt:)

Mvh Niclas,

jag har ett lager med molnbilder som går att klippa in i bilder där himlen är utfrätt.
det är oftast det snyggaste om man inte har haft möjlighet till belysning, blixt eller upplättning på huvudmotivet.

om jag var du, och inte hade en bild med moln som skulle passa här, så skulle jag klona in andra partier från molnen, med variation så det inte upprepas.
dvs. med klonverktyget, byta utgångspunkt då och då.

Jag har försökt med clone verktyget. Fast utan lycka. :)

Daniel, Vad bra det blev. Exakt så hade jag tänkt mig. Blir till att öva. Tack ska ni ha för hjälpen.

ANNONS
Götaplatsens Foto