macrobild skrev:
Vill inte verka tjatig Niclas - men vilken diafilm kan du exponera efter 400, 800,tom 1600iso och uppvisa det resultat en 350 ger i bildkvalitet. Ingen
Du kan mao eliminera skakningsoskärpa genom att arbeta med högre iso tal därmed snabbare slutartider jmf med diafilm . Skall du ha något liknande resultat är du hänvisad till 100 iso dia.
Avslutningsvis: Jag ser inga som helst fördelar med en 24 x 36 mm sensor och avfotografering av föremål på lång håll som man vill ha så nära som möjligt. Exv fågelfotografering.
Fördelarna är flera med 1,6 förlängningsfaktor, lägre vikt, billigare och mindre objektiv, och ett bra bildresultat.
Skall jag få lika bra resultat med 5d så blir kostnaderna stora, likaså tynd på utrustning samt kant till kant resultatet blir sämre.
Se Björn Rörsletts test av Canon 1dsmk2 och Nikon d2x och fotografering med tele.
Har därmed inget mer att tillföra
Hälsningar
Mikael
Nejdå du tjatar inte Men Jag riskerar att vara tjatig tillbaka. Varför måste jag överh använda mig av 400, 800 eller 1600 ISO?
Har för fågelbilder aldrig använt en enda rulle 800 eller 1600 ISO dias. Möjligen en eller två ISO 400 men jag kommer inte ihåg det på rak arm.
Vet inte heller att vi pratade ISO tidigare här. Jag har tänkt i termer som sökare, sensorstrl och effektiv brännvidd vid respektive sensorstrl.
Det är väl ok att ha olika meningar. Skriver inte ut frågetäcknet eftersom jag förutsätter att det är i sin fullaste ordning
Visst är det ofta en fördel med lång brännvidd i fågelfotosammanhang men i MIN verklighet så är det lååångt ifrån det enda saliggörande. Närhet är det som gäller utan att för den delen störa. Den närheten får man utan större problem med fullformat och normalt tele på 400mm sedan så finns ju converter om man måste nå lite längre där det behövs.
Att det senare skulle vara en ekonomiskt tung sak har jag inte för avsikt att prata om varken här eller i ngn annan tråd. Pengar är var och ens engen börda.
Alltså, vad gäller mig och min syn på det hela som fotograf med fågel i fokus är att jag hellre väljer en bra och ljusstark sökare framför en mindre sökare med längre brännvidd som följd.
Det valet är mitt val och förhåppningsvis kommer det till uttryck i mina bildresultat.
Jag förutsätter att dina bilder också bär präg av att dina val är de rätta för dig.
Då är vi båda nöjda.
Då slipper vi onödigt vidare "tjat" som detta.
Fotapå

!
MVH Niclas,