Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Osquar

Aktiv medlem
Att det är en stenknäck vet jag, men är den här färgsättningen rätt? ;-) Visserligen är ju damerna ljusare än herrarna, men inte på det viset.
Abinism är det ju inte, kan det vara Leucism eller finns det ännu fler färgismer?
Helt rätt gissat, denna individ är leucistisk, ett pigmentfel i fjäderdräkten som får den att se ljus/blek/urvattnad ut.

/Oscar
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tack Osquar! Då gissade vi rätt, makan och jag. Händer tydligen stenknäckar då och då, för så där 6, 7 år sedan såg vi mycket hastigt något liknande. Den här fick jag ordentligt på bild ;-)
 

fabban

Aktiv medlem
hej..

jag är totalt novis på detta med fåglar. men denna fågel fångande jag på bild i morse samtidigt som jag lämnade sonen på hans förskola.

jag får för mig att det är en Tjäder men många andra föräldrar på skolgården hade massa andra idér på vad det kunde vara.
så jag tänkte att jag ska fråga er här på Fotosida om ni har en idé på vad det kan vara för fågerart.
 

Bilagor

John-Mehdi

Aktiv medlem
hej..

jag är totalt novis på detta med fåglar. men denna fågel fångande jag på bild i morse samtidigt som jag lämnade sonen på hans förskola.

jag får för mig att det är en Tjäder men många andra föräldrar på skolgården hade massa andra idér på vad det kunde vara.
så jag tänkte att jag ska fråga er här på Fotosida om ni har en idé på vad det kan vara för fågerart.
Ser ut som en tjäderhöna.
 

Scratchen

Aktiv medlem
En kluring..
Är detta två bruna kärrhökar? På plats såg det verkligen ut som det, men när jag studerar bilderna närmare hemma så blir jag osäker på den mörkare, kan det vara en ormvråk? Stjärtens form förvirrar mig, men formen kan också ha uppkommit pga luftakrobatiken.
Båda hade samma läte och var lika stora..
Länk till större version: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/345144/2908002.htm
 

Bilagor

ANNONS