Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Orre

Avslutat medlemskap
Du kan inte beskära den lite hårdare? Det känns som det finns lite mer detaljer på fågeln att visa. Det är definitivt en duv- eller sparvhök, vilken av dem har jag svårt att se, men det finns säkert någon som klarar även det :)

Hade jag behövt gissa hade det lutat åt duvhök... (inom fem minuter talar någon om att det är en sparvhök...)
Jag tror också på duvhök, så inom TRE minuter blir den en sparvhök ;-)

//Benny
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Jag tror också på duvhök, så inom TRE minuter blir den en sparvhök ;-)

//Benny
Jag tänkte också först duvhök och håller med ovanstående om att det är en bild med fina kvaliteter. Det är inte bara maximal detaljrikedom och skärpa som räknas (även om det underlättar artbestämmandet). :)
 

Lizard

Medlem
Nån som vet vad det är för uggla.

Var ute och gick en sväng i skogen igår, då satt den här ugglan i ett träd i en hage, hade såklart inte kameran med mig, så jag sprang hem och hämtade kameraväskan. När jag kom tillbaks satt han/hon kvar, tog upp kameran, då var batteriet slut . Men jag hade videokameran med så jag fick filma den istället. Lite dåliga bilder, dom är tagna ifrån videofilerna.

Men jag funderar på vad det kan vara för uggla, tycker den är lite för ljus för att vara kattuggla, kan det vara en slaguggla. Nån som har nåt förslag?

//Jens
 

Bilagor

yens

Aktiv medlem
Var ute och gick en sväng i skogen igår, då satt den här ugglan i ett träd i en hage, hade såklart inte kameran med mig, så jag sprang hem och hämtade kameraväskan. När jag kom tillbaks satt han/hon kvar, tog upp kameran, då var batteriet slut . Men jag hade videokameran med så jag fick filma den istället. Lite dåliga bilder, dom är tagna ifrån videofilerna.

Men jag funderar på vad det kan vara för uggla, tycker den är lite för ljus för att vara kattuggla, kan det vara en slaguggla. Nån som har nåt förslag?

//Jens
Lappuggla :) snyggt!!
 

Osquar

Aktiv medlem
Kan det vara det, trodde inte den var så långt söderut. Jag bor i Östergötland, i trakterna runt Malexander- Boxholm om nån vet vart det är ;).
Visst är det en lappuggla, om än en väldigt ljus/blek individ.
Beträffande hur långt söderut man kan påträffa denna karismatiska art, så har 2011-2012 inneburit en sällan skådad invasion av lappugglor från norr pga födobrist i norr. Det har setts Lappisar i princip samtliga landskap inkl. Skåne. Det är nog bara Öland (dock en obekräftad observation) och Gotland som har blivit utan.

/Oscar
 

Lizard

Medlem
Visst är det en lappuggla, om än en väldigt ljus/blek individ.
Beträffande hur långt söderut man kan påträffa denna karismatiska art, så har 2011-2012 inneburit en sällan skådad invasion av lappugglor från norr pga födobrist i norr. Det har setts Lappisar i princip samtliga landskap inkl. Skåne. Det är nog bara Öland (dock en obekräftad observation) och Gotland som har blivit utan.

/Oscar
Ok tack så mycket. Den var riktigt stor och vacker. Väldigt orädd, kunde klampa omkring nedanför den och den satt bara och glodde på mig ;) .
 

Osquar

Aktiv medlem
Ok tack så mycket. Den var riktigt stor och vacker. Väldigt orädd, kunde klampa omkring nedanför den och den satt bara och glodde på mig ;) .
"Orädd" är nästan ett signum för den arten, i alla fall som icke häckande individ.
Grattis till en läcker upptäckt/observation!

/Oscar
 

Lars Hoffman

Aktiv medlem
Såg denna igår

Jag såg denna fågel på väldigt långt avstånd igår. jag undrar vad är det för fågel ???
bild kvaliten är inte den bästa
 

Bilagor

ANNONS