Annons

Fågelidentifikation

jono

Aktiv medlem
Vilken Falk ?

Mitt första intryck är att det är en Lärkfalk, men när jag studerar den mer blir jag osäker. Kan ju vara en yngre då den saknar bruna undergump men tycker även att stjärtränderna inte stämmer med Fågelguiden.
/ Jonas
 

Bilagor

Paodi

Aktiv medlem
Jag vet vad det är för art, men det är ändå en fråga som rör "Fågelidentifikation". :)

Var ute på jakt efter rödhalsad gås idag. Kammade noll, trodde jag.. När jag spanade mina foton så ser jag att den faktiskt fastnat på bild. Knappast kryssvärdigt va? :D
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Jag vet vad det är för art, men det är ändå en fråga som rör "Fågelidentifikation". :)

Var ute på jakt efter rödhalsad gås idag. Kammade noll, trodde jag.. När jag spanade mina foton så ser jag att den faktiskt fastnat på bild. Knappast kryssvärdigt va? :D
Du får givetvis kryssa hur du vill för ditt egna höga nöjes skull, men ska listan jämföras med andras listor samt s.k "officiella" listor, så kan du inte kryssa denna obs. Det krävs att du de facto SER eller HÖR arten på plats i realtid.

/Oscar
 

Graylingman

Aktiv medlem
Du får givetvis kryssa hur du vill för ditt egna höga nöjes skull, men ska listan jämföras med andras listor samt s.k "officiella" listor, så kan du inte kryssa denna obs. Det krävs att du de facto SER eller HÖR arten på plats i realtid.

/Oscar
Men förutsatt att man SER eller HÖR fågeln i fråga kan väl själva artbestämningen ske i efterhand? T ex hemma vid skrivbordet eller datorn? Eller hur ser regelverket ut?
 

Osquar

Aktiv medlem
Men förutsatt att man SER eller HÖR fågeln i fråga kan väl själva artbestämningen ske i efterhand? T ex hemma vid skrivbordet eller datorn? Eller hur ser regelverket ut?
Självklart kan man spika en artbestämning i efterhand. Poängen är att man måste ha obsat UFO:t i verkligheten, så att säga, för att officiellt kunna räkna den när den väl blir bestämd.

/Oscar
 

Graylingman

Aktiv medlem
Och Paodi måste rimligtvis ha sett den rödhalsade om han tittade genom sökaren när han tog bilden. Även om han inte var medveten om det :)

Äsch, jag trollar bara :)
 

Paodi

Aktiv medlem
Givetvis hade jag inte tänkt räkna den som ett kryss. Ville mest dela med mig av händelsen. :)
Har tillräckligt svårt med att räkna de jag bara har hört som kryss..
 

aasaboe

Aktiv medlem
Att det är en stenknäck vet jag, men är den här färgsättningen rätt? ;-) Visserligen är ju damerna ljusare än herrarna, men inte på det viset.
Abinism är det ju inte, kan det vara Leucism eller finns det ännu fler färgismer?
 

Bilagor

ANNONS