Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

snakebunk

Aktiv medlem
Jag fotade trutar/måsar när jag var i Båtsfjord för någon vecka sedan. Tror det rör sig om vittrut och/eller vitvingad trut men är inte helt hundra på vilken som är vilken. Är där någon som kan bekräfta arterna?

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Jag fotade trutar/måsar när jag var i Båtsfjord för någon vecka sedan. Tror det rör sig om vittrut och/eller vitvingad trut men är inte helt hundra på vilken som är vilken. Är där någon som kan bekräfta arterna?

Mvh,
Andreas
Vittrut, 2K-fågel. Grattis till upptäckt och finfina bilder!

/Oscar
 

Osquar

Aktiv medlem
Hmmm... var det fler än en individ? Den längst ner ser äldre ut, dvs 3K, medan den översta definitivt är en 2K-fågel. Den i mitten vete tusan, med torde väl vara samma individ som tredje bilden (3K-fågeln)? Eller så är det en tredje individ, då den syntes ha mörkt öga, vilket inte tredje bildens fågel har.

/Oscar
 

snakebunk

Aktiv medlem
Hmmm... var det fler än en individ? Den längst ner ser äldre ut, dvs 3K, medan den översta definitivt är en 2K-fågel. Den i mitten vete tusan, med torde väl vara samma individ som tredje bilden (3K-fågeln)? Eller så är det en tredje individ, då den syntes ha mörkt öga, vilket inte tredje bildens fågel har.

/Oscar
Tack, det var ett fint ljus där uppe. Starkt men ändå inte hårt.

Bilderna är tagna med några minuters mellanrum. Det var en stor samling måsfåglar över ett område i vattnet, förmodligen hade någon båt gjort sig av med fiskrens, så jag har tyvärr inte koll på om det är samma fågel på flera bilder.

Här kommer en förstoring av mittenbilden. Kanske lättare att se? Jag funderade på om det kunde vara en vitvingad trut, men jag är inte så van vid de här arterna.
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Tack, det var ett fint ljus där uppe. Starkt men ändå inte hårt.

Bilderna är tagna med några minuters mellanrum. Det var en stor samling måsfåglar över ett område i vattnet, förmodligen hade någon båt gjort sig av med fiskrens, så jag har tyvärr inte koll på om det är samma fågel på flera bilder.

Här kommer en förstoring av mittenbilden. Kanske lättare att se? Jag funderade på om det kunde vara en vitvingad trut, men jag är inte så van vid de här arterna.
Well, denna bild uppvisar en mörkögd individ som på bild 1, men inte alls lika mörk i fjäderdräkten som i bild 1. Om det inte är ett ljusfenomen, så skulle dessa två bilder visa två olika fåglar. Vidare så känns/upplevs huvudet på aktuell fågel ovan som mindre "groteskt", kraftfullt, grovt som i bild 1 resp. 3. Detta skulle då indikera en vitvingad trut, 2K-fågel. Men för att säkert kunna avgöra, så hade ytterligare bilder (andra vinklar och poséer) underlättat.

Det vore dock rätt häftigt att vid ett å samma tillfälle hänga in 2 ex vittrut OCH 1 ex vitvingad trut! Otroligt, men inte omöjligt...

/Oscar
 

snakebunk

Aktiv medlem
Well, denna bild uppvisar en mörkögd individ som på bild 1, men inte alls lika mörk i fjäderdräkten som i bild 1. Om det inte är ett ljusfenomen, så skulle dessa två bilder visa två olika fåglar. Vidare så känns/upplevs huvudet på aktuell fågel ovan som mindre "groteskt", kraftfullt, grovt som i bild 1 resp. 3. Detta skulle då indikera en vitvingad trut, 2K-fågel. Men för att säkert kunna avgöra, så hade ytterligare bilder (andra vinklar och poséer) underlättat.

Det vore dock rätt häftigt att vid ett å samma tillfälle hänga in 2 ex vittrut OCH 1 ex vitvingad trut! Otroligt, men inte omöjligt...

/Oscar
Kul att du vill hjälpa till!

Jag vet att vittrutar var ganska vanliga i fjorden, och att vi såg vitvingad trut där vid ett annat tillfälle. Jag har ganska många kort på mittenfågeln men tyvärr är dom från ungefär samma vinkel. Lägger ändå upp några till på mittenfågeln ifall att det kan hjälpa. Jag har inte bearbetat mer än ljusat upp.
 

Bilagor

snakebunk

Aktiv medlem
En annorlunda beskärning av bild på mittenfågeln. Tror att det är en vittrut ovanför. Ser inte vittruten lite mörkare och tyngre ut? (eller önsketänker jag?)
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Kul att du vill hjälpa till!

Jag vet att vittrutar var ganska vanliga i fjorden, och att vi såg vitvingad trut där vid ett annat tillfälle. Jag har ganska många kort på mittenfågeln men tyvärr är dom från ungefär samma vinkel. Lägger ändå upp några till på mittenfågeln ifall att det kan hjälpa. Jag har inte bearbetat mer än ljusat upp.
Okej, jag är definitivt 100 på att det rör sig om tre olika individer, där bild 1 och 3 (ursprunginlägget) är vittrut, 2 resp. 3K-fåglar. Bild 2 är jag alltjämt osäker på, men åldern torde vara 2K i alla fall. Art.... en klen hane vittrut alt. kraftig hona vitvingad trut.....?

/Oscar
 

Osquar

Aktiv medlem
En annorlunda beskärning av bild på mittenfågeln. Tror att det är en vittrut ovanför. Ser inte vittruten lite mörkare och tyngre ut? (eller önsketänker jag?)
Nej, det är inte vittrut ovan. Helmörk näbb, "blåtira" samt mörka vingspetsar/hand säger att det inte är någon av de "vita arterna".

/Oscar
 

snakebunk

Aktiv medlem
Nej, det är inte vittrut ovan. Helmörk näbb, "blåtira" samt mörka vingspetsar/hand säger att det inte är någon av de "vita arterna".

/Oscar
Det har du såklart rätt i. Lätt att förhasta sig...

Stort tack för hjälpen! Det var en fin bonus att få åldrarna. Jag ska kolla mittfågeln med en annan fotograf som var med.
 

wiksten

Aktiv medlem
Hej!
Följande gås fotograferad på veckoslutet i södra Finland skulle gärna få vara en spetsbergsgås men jag antar att jag får nöja mig med en sädgås igen, eller?

h. Calle
 

Bilagor

wiksten

Aktiv medlem
svart övergump har inte spetsbergare heller. även mindre svart o mer vitt på stjärtens ände har sp.gås.
däremot kan och tror jag detta är en rossicus.

Med vänlig hälsning peter igen
Det fanns en spetsbergsgås bland ca. tusen sädgäss och trodde först jag haft tur... men rossicus känns rätt. Tack för svaret!

Mvh. Calle
 

jörgen.l

Medlem
Vilken rovfågel är det här?

Skulle gärna vilja veta vilken rovfågel det här är, såg 3 st som svävade ganska högt upp och det var även en kråka som "retades" med dom!
 

Bilagor

Gallinago

Aktiv medlem
Skulle gärna vilja veta vilken rovfågel det här är, såg 3 st som svävade ganska högt upp och det var även en kråka som "retades" med dom!
Det är en adult Ormvråk :)
Kännetecken(dock ej för ljus morf): brun fågel med ljust mitt-vinge band, samt mörka ändkanter på vingar och sjärt.
Det senare bara på adult Ormvråk...
 

jörgen.l

Medlem
Det är en adult Ormvråk :)
Kännetecken(dock ej för ljus morf): brun fågel med ljust mitt-vinge band, samt mörka ändkanter på vingar och sjärt.
Det senare bara på adult Ormvråk...

tack för svaret:) verkar som den andra är en adult ormvråk oxå, den tredje fick jag ingen bra bild på. dessa var ju oxå väldigt högt upp så skärpan var ju inte den bästa, men förhoppningsvis så blir det flera bilder på dessa, Jag har sett dom på samma ställe 2 gånger.
 
ANNONS