Annons

Fågelidentifikation

Efter att ha granskat bilder på Skärpiplärkan ser de väldigt likt ut. Såg även på Artportalen att fågeln finns i området. Tack!
 
Inte så enkel som det såg ut

Med sina blågula vingar och "mask" trodde jag denna fågel skulle vara lätt att identifiera men fågelboken visar på en blandning av tre-fyra arter =)
 

Bilagor

  • steglits - id.jpg
    steglits - id.jpg
    87.9 KB · Visningar: 274
Du får nog nöja dig med Grönfink, du har fått en konstig reflex på vingen bara, den är inte blå.
Tänk på ändernas gröna huvuden som ibland ser blåa ut...
Jag antar att du tagit bilden i sverige eftersom den är tagen med din Olympus strax efter 16 härom dagen.

Har trimmat lite på bilden för att se lite bättre.
Vet inte om det blev så mycket bättre, men man ser lite mer detaljer i alla fall.
 

Bilagor

  • steglits_-_id_red.jpg
    steglits_-_id_red.jpg
    30.6 KB · Visningar: 358
Segeson skrev:
Du får nog nöja dig med Grönfink, du har fått en konstig reflex på vingen bara, den är inte blå.
Tänk på ändernas gröna huvuden som ibland ser blåa ut...
Jag antar att du tagit bilden i sverige eftersom den är tagen med din Olympus strax efter 16 härom dagen.

Har trimmat lite på bilden för att se lite bättre.
Vet inte om det blev så mycket bättre, men man ser lite mer detaljer i alla fall.

Jag är så nöjd så. Bilden är tagen vid Bohuskusten på Hamburgö. Tack för hjälpen.
 
Trastsångare?

Såg för stor ut för att var en kärrsångare...

// Tobbe
 

Bilagor

  • trastsångare.jpg
    trastsångare.jpg
    97.7 KB · Visningar: 326
Senast ändrad:
boxen skrev:
Trastsångare?

Såg för stor ut för att var en kärrsångare...

// Tobbe

Det ser helt klart ut som en trastsångare. Framförallt näbbstorlek och -tjocklek ser mycket bra ut.

Brukar ju vanligtvis vara enklast att skilja sångare på just sången annars. Du hörde ingen sång?
Trastsångaren har en mycket högljudd och raspig sång som kan höras över 100m i bra förhållanden.
Rörsångarens sång är ganska lik men betydligt sävligare och mjukare i tonen och inte alls lika högljudd.
Kärrsångarens sång är slutligen en sång med väldigt mycket härmljud och härliga böljande svirrläten (som för övrigt också är härmljud fast från vinterkvarteren i Afrika!).

Så slutsats: Jag tycker bilden visar en klar trastsångare, men för att vara 100% är det bra att verifiera med sången.
 
Ärr i stort sett 100% säker på att detta är en silltrut. Kan någon bekräfta? Gärna med motivering? De gula benen?
 

Bilagor

  • atb_00268.jpg
    atb_00268.jpg
    90.1 KB · Visningar: 291
eriktu skrev:
Det ser helt klart ut som en trastsångare. Framförallt näbbstorlek och -tjocklek ser mycket bra ut.

Brukar ju vanligtvis vara enklast att skilja sångare på just sången annars. Du hörde ingen sång?
Trastsångaren har en mycket högljudd och raspig sång som kan höras över 100m i bra förhållanden.
Rörsångarens sång är ganska lik men betydligt sävligare och mjukare i tonen och inte alls lika högljudd.
Kärrsångarens sång är slutligen en sång med väldigt mycket härmljud och härliga böljande svirrläten (som för övrigt också är härmljud fast från vinterkvarteren i Afrika!).

Så slutsats: Jag tycker bilden visar en klar trastsångare, men för att vara 100% är det bra att verifiera med sången.


Hej Erik och tack för ditt uttömande svar!

Jag letade upp trastsångarens ljud på nätet och kan med största säkerhet säga att det är en trastsångare efter att jag hört sången.
Kul. Även om jag hört trastsångaren tidigare, så var det första gången jag sett den.
Ska försöka få till en bättre bild på den vid ett senare tillfälle.
Tack än en gång för ditt svar...

// Tobbe
 
Dags för en rovfågel från idag, var på väg hem efter en tur på landet och då kom den här flygande, tyvärr hann jag inte med annat än att fota några snabba skott genom bilrutan, lite irriterande eftersom jag VERKLIGEN hade chansen på mina första bra rovfågelsbilder, jaja, man får väl hoppas chansen återkommer snart igen, det hänger mest på mig gissar jag...

Jag har verkligen försökt identifiera den här, men är osäker, mina gissningar går allt från olika färger på kärrhökar till att gissa på "gammal vanlig ljus ormvråk". Nu ställer jag mitt hopp till experterna...

Jag bifogar tre bilder som visar lite olika detaljer.
 

Bilagor

  • rovfågel1.jpg
    rovfågel1.jpg
    29.6 KB · Visningar: 262
ANNONS