Annons

Fågelidentifikation

yens

Aktiv medlem
ok, tack ska ni ha torbjörn x 2 :)

Hur ser jag att det är det i förhållande till de andra tänkbara kandidaterna, eller är den solklar. Jag har haft svårt att hitta bilder på så ljusa bruna kärrhökar, dessutom tycker jag att den har ett vitt band i bakkant på vingen, stämmer det? Jag tycker många av rovfåglarna är kluriga och vill gärna lära mig för att slippa fråga så mycket :)
 

ulnion

Aktiv medlem
Nu har jag en ny bild på en fågel jag inte kunnat identifiera. Dålig kvalité eftersom jag höll på med macro och avståndet var lite väl långt för det objektivet:-(

Mvh
Ulf
 

Bilagor

H_W

Aktiv medlem
yens skrev:
ok, tack ska ni ha torbjörn x 2 :)

Hur ser jag att det är det i förhållande till de andra tänkbara kandidaterna, eller är den solklar. Jag har haft svårt att hitta bilder på så ljusa bruna kärrhökar, dessutom tycker jag att den har ett vitt band i bakkant på vingen, stämmer det? Jag tycker många av rovfåglarna är kluriga och vill gärna lära mig för att slippa fråga så mycket :)
Det är solen som gör den vita bakkanten. Den är normalt grå.
 

Bilagor

Astacus

Aktiv medlem
Det ljusa i bakkant på vingen beror på att bilden är fotograferad i motljus, inget annat.
Bild nr.1 är riktigt typisk beträffande kroppshållning.
Det finns en bok, "Birds by character, a Field guide to Jizz Identification" ((Ian Wallace, Darren Reese, et.al) som är fullständigt suverän för identidiering just av kroppshållning, profiler, flyktmönster, etc.
Den trycks inte längre men går att finna på antikvariat, etc. Rekomenderas!
 

yens

Aktiv medlem
jag är ju mer än lovligt förvirrad, jag skrev vit, och menade precis tvärtom... den ser ut att ha ett MÖRKT band (jag ser även det vita för motljuset, men det var inte det jag menade)

Och i "Fågelguiden" så ser jag inget mörkt band i bakkant på vingen. Däremot så googlade jag på kärrhöken och hittade lite bilder som likade min.

Jag är oerhört tacksam för hjälpen med identifieringen, och tycker det är spännande om jag skulle fixa den själv nästa gång :)
 

yens

Aktiv medlem
Här kommer en liten vadare som jag hittade i veckan,

Utstickande tår, röda ben, röd näbb, vit bakkant på vingen, kan bara vara en RÖDBENA, eller??
 

Bilagor

Anders Östberg

Guest
ulnion skrev:
Nu har jag en ny bild på en fågel jag inte kunnat identifiera. Dålig kvalité eftersom jag höll på med macro och avståndet var lite väl långt för det objektivet:-(

Mvh
Ulf
Jag gissar på en Grönfink
 

ulnion

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Jag gissar på en Grönfink
Tack för svaret.
Det som inte stämmer för mig är att hela fågeln upplevdes "grå" och det mörka strecket som går genom ögat tycker jag inte heller stämmer(det finns även med på de övriga bilderna där fågeln är i ett annat läge.

Mvh
Ulf
 

Anders Östberg

Guest
Vi får se om det kommer andra förslag. Jag tror honor och ungfåglar är rätt grå jämfört med hanen. Jag har några bilder där det ser ut som om dom har ett streck bakom ögat när det egentligen är fjädrarna som ligger strukna bakåt över och under ögat så att säga.
 

ulnion

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Vi får se om det kommer andra förslag. Jag tror honor och ungfåglar är rätt grå jämfört med hanen. Jag har några bilder där det ser ut som om dom har ett streck bakom ögat när det egentligen är fjädrarna som ligger strukna bakåt över och under ögat så att säga.
Du har säkert rätt!!
Tack

Mvh
Ulf
 

eriktu

Medlem
WFS) (Graylingman skrev:
Knuffar upp min silltrut ((?)) Vill gärna vara 100 % säker...
Jo, nog ser det ut som en silltrut allt. Om man kollar i Fågelguiden finns en bildjämförelse mellan grå- och silltrut gällande undersidan av vingarna. Där står att läsa att silltruten har mörka fält på bakkanten precis som på din bild, medan gråtruten har ljusa. De gula benen är ju också en bra karaktär, men egentligen endast för att utesluta havstrut då även gråtrut (rasen omissus), samt kaspisk/medelhavstrut (i Fågelguiden buntade under gulfotad trut, men har sedan den trycktes splittats i nämnda arter) har gula ben.
 

Graylingman

Aktiv medlem
eriktu skrev:
Jo, nog ser det ut som en silltrut allt. Om man kollar i Fågelguiden finns en bildjämförelse mellan grå- och silltrut gällande undersidan av vingarna. Där står att läsa att silltruten har mörka fält på bakkanten precis som på din bild, medan gråtruten har ljusa. De gula benen är ju också en bra karaktär, men egentligen endast för att utesluta havstrut då även gråtrut (rasen omissus), samt kaspisk/medelhavstrut (i Fågelguiden buntade under gulfotad trut, men har sedan den trycktes splittats i nämnda arter) har gula ben.
Precis ett så initierat svar jag önskade! Tusen tack!
 
ANNONS