Annons

Fågelidentifikation

Den är lite lurig. Det är ju en ungfågel och dessa har ju svaga band på både vinge och stjärt och frågan är om inte bildens kvalitet ytterligare suddar ut detta?

I övrigt ger den en god fjällvråkskänsla tycker jag med mörk buk, ljust huvud, gultonade vingtäckare mot svarta vingknogar.

Mvh/ Ola

Tackar för infon! Mycket intressant att följa resonemangen både kring art och ålder.
Försökte få fram lite mer detaljer i den förmodade fjällvråken, finns dock inte jättemycket att hämta (jobbigt motljus vid tillfället och hann inte exponera vettigt)..

Men här är den lite ljusare:
2011-#49-0185-4.jpg

Och men någon annorlunda hållning:
2011-#49-0187.jpg
 
Tackar för infon! Mycket intressant att följa resonemangen både kring art och ålder.
Försökte få fram lite mer detaljer i den förmodade fjällvråken, finns dock inte jättemycket att hämta (jobbigt motljus vid tillfället och hann inte exponera vettigt)..

Men här är den lite ljusare:
Visa bilaga 120959

Och men någon annorlunda hållning:
Visa bilaga 120957

Känns fortfarande som en klar fjällvråk för mig!

/Rasmus
 
Något o bita i

Den övre fågeln vet jag va det är men den undre , har jag ingen aning om va det kan vara ....

Det är en rovfågel av någon sort och det är i Fyledalen i skåne.
väldigt ljus.
Dimmigt o dålig bild men men .....
 

Bilagor

  • va e detta.jpg
    va e detta.jpg
    16.8 KB · Visningar: 433
Den övre fågeln vet jag va det är men den undre , har jag ingen aning om va det kan vara ....

Det är en rovfågel av någon sort och det är i Fyledalen i skåne.
väldigt ljus.
Dimmigt o dålig bild men men .....
I stort sett omöjligt att se säkert men ormvråk är en rimlig gissning. :)

Mvh/ Ola
 
Diagnos?

Talgoxe klurar jag ut själv, men vad lider den av?
Jag har sett i den i flera dagar och den förefaller pigg och rask i övrigt.
 

Bilagor

  • DSC_9947_mini.jpg
    DSC_9947_mini.jpg
    25.2 KB · Visningar: 349
Sparv eller duv?

Jag har ett den svischa förbi i skogen ett par gånger de senaste veckorna, men i dag kom den fram för en kort posering.

Fast är det sparvhök eller duvhök? Den var inte så stor, men inte heller så väldigt liten... Tacksam för hjälp.
 

Bilagor

  • 20111117-DSC_0052_mini.jpg
    20111117-DSC_0052_mini.jpg
    22.8 KB · Visningar: 753
Sparvhök

Jag har ett den svischa förbi i skogen ett par gånger de senaste veckorna, men i dag kom den fram för en kort posering.

Fast är det sparvhök eller duvhök? Den var inte så stor, men inte heller så väldigt liten... Tacksam för hjälp.

ABSOLUT, sparvhök bla ser man det på väldigt smala i fina tarser.
 
Vilken fågel?

Idag såg jag den här anden vid våtmarken, den var bland gräsänderna när det började skymma och var betydligt mindre en dom andra gräsänderna, i min fågelbok så ser det ut som det skulle vara en snatterand. Skulle vara skönt att få bekräftat av proffsen.

Dåliga bilder...
2011-11-17fåglar_4100DSC_00.jpg

2011-11-17fåglar_4101DSC_00.jpg
 
Tack för det också. Har läst litet mer nu,. Möjligen kan ögonfärgen också hjälpa. Sparvhöken ögon är mer är mer gula än duvhökens som är oranga?

/Henrik
Det är ingen höjdarkaraktär. Både unga sparv- och unga duvhökar har mer eller mindre gula ögon. Däremot ser man tydligt på bröstets vattring att detta är en ung sparvhök (mer eller mindre hjärtformade fläckar). En ung duvhök är längsstreckad på bröstet.

Mvh/ Ola
 
Idag såg jag den här anden vid våtmarken, den var bland gräsänderna när det började skymma och var betydligt mindre en dom andra gräsänderna, i min fågelbok så ser det ut som det skulle vara en snatterand. Skulle vara skönt att få bekräftat av proffsen.

Dåliga bilder...
Visa bilaga 121046

Visa bilaga 121047
Jag tycker det ser ut att vara en kricka. Notera den vita fläcken vid stjärten t.ex.

Mvh/ Ola
 
Idag såg jag den här anden vid våtmarken, den var bland gräsänderna när det började skymma och var betydligt mindre en dom andra gräsänderna, i min fågelbok så ser det ut som det skulle vara en snatterand. Skulle vara skönt att få bekräftat av proffsen.

Dåliga bilder...
Visa bilaga 121046

Visa bilaga 121047


Jag instämmer med förslaget kricka. Då stämmer även storleksbeskrivningen bättre, krickan är betydligt mindre än en gräsand, medan skillnaden snatterand vs gräsand inte alls är lika påtaglig.

Mvh Marcus
 
ANNONS