Annons

Fågelidentifikation

Falumas

Aktiv medlem
Är det en brun glada som är snäll och ger en sork lift på denna bilden? Eller är det en röd glada med synnerligen raka stjärtfjädrar?


1593951406046.png
 

Falumas

Aktiv medlem
var o när är bilden tagen?
ja det är en BG...;-)
Bilden tog jag för någon timme sedan i Schweiz.

Vi har dock inte haft brun glada i "våran" dal tidigare, bara röd. Där vi bodde innan var det gott om både brun och röd glada, men där var det en flod och dom bruna brukade mest mumsa i sig fiskar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nej, den är väl mer åt det gula hållet. Trodde dock att dom större var svarta uppe på huvudet. Men när det kommer till spettar kan jag inte annat än gissa.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Nej, den är väl mer åt det gula hållet. Trodde dock att dom större var svarta uppe på huvudet. Men när det kommer till spettar kan jag inte annat än gissa.
Ledsen, men den är röd =)
Unga större hackspettar är lite luriga eftersom ungarna är röda på huvudet precis som vitryggig hackspett och mellanspett. De blir ibland tagna för mellanspett som är en extremt sällsynt fågel i Sverige numera med ett fåtal fynd senaste 30 åren. Redan till vintern har de fått det vuxna utseendet där hannen har rött i bara nacken och honan helt svart hjässa.
 

StS

Aktiv medlem
Med den fågelkunskap som finns här, kanske någon kan svara på detta..
Såg något jag inte sett tidigare idag, vad som för mig närmast liknar någon slags brun duva med lite fjädrar på benen. Hann tyvärr inte ta någon bild på den, men googlade snabbt och hittade en bild som var rätt lik, men som tyvärr inte talar om vad det är för något.
Bild finns här:

Är detta någon slags duva?
 

gavia

Aktiv medlem
Med den fågelkunskap som finns här, kanske någon kan svara på detta..
Såg något jag inte sett tidigare idag, vad som för mig närmast liknar någon slags brun duva med lite fjädrar på benen. Hann tyvärr inte ta någon bild på den, men googlade snabbt och hittade en bild som var rätt lik, men som tyvärr inte talar om vad det är för något.
Bild finns här:

Är detta någon slags duva?
Visst är det en duva, ingen vild fågel! Brevduva av ngt slag tänker jag mig.
 
ANNONS