Annons

Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

pal123

Aktiv medlem
Om man fota barnen, kan man väl fota hemma, då släpper man alla problemer med fotograferingen i skolan.

Gi barnen ett ljus i hånden hemma fota så mycket du vill.
 

TBone

Aktiv medlem
Det har pratas mycket den senaste tiden om den svenska skolan och dess "haveri" i samband med att PISA-undersökningens resultat redovisats. Det är naturligtvis en mångbottnad fråga som inte har en enkel lösning som kan ordnas med någon "quick fix".

Men när jag läser den här tråden så inser jag att en stor del av skolans problem verkar vara föräldrarna. Stackars lärare och övrig skolpersonal som dagligen måste hantera dessa kverulanter.

Inte specifikt om fotograferingsförbud men väl om föräldrars, och andras, oförmåga att acceptera att skolledningen inte kan -eller ska- bejaka varenda liten självupptagen förälders påhitt:

http://www.dn.se/ledare/krankta-lucia/
 

Briske

Medlem
Vi hade Luciatåget igår kväll, före starten informerade en lärare att vi fick ta hur många bilder vi ville, MEN vi skulle vara väldigt restriktiva hur man la ut dess bilder på nätet.
Men man börjar dock undra, vad kommer nästa steg bli för att skydda barnen???

Blir det förbjudet att fotografera min sons fotbollsmatcher, kommer jag kunna föreviga när han står överst på prispallen efter sin första seger i en tennisturnering, får jag fota hans spurt in mot mål i löpartävlingen, för vem vet om motståndarna har skyddad identitet?

Kommer jag att kunna fotografera när mina barn sitter på Lejonen på Drottninggatan, vem vet vilka personer som kommer med i bakgrunden.

Ja, jag vet att det är långsökt, men enligt min magkänsla (har inga belägg) så har förbud en viss förmåga att växa...
 

pal123

Aktiv medlem
Vill man dela bilder med vänner och familje, då finns andra sätt att göra det på än facebook.

Finns programmer då du kan skicka ett länk till vänner och familje och då kan dom kolla på bilderna utan problemer utan att hela världen känner till bilderna.
 
Vi hade Luciatåget igår kväll, före starten informerade en lärare att vi fick ta hur många bilder vi ville, MEN vi skulle vara väldigt restriktiva hur man la ut dess bilder på nätet.
Men man börjar dock undra, vad kommer nästa steg bli för att skydda barnen???

Blir det förbjudet att fotografera min sons fotbollsmatcher, kommer jag kunna föreviga när han står överst på prispallen efter sin första seger i en tennisturnering, får jag fota hans spurt in mot mål i löpartävlingen, för vem vet om motståndarna har skyddad identitet?

Kommer jag att kunna fotografera när mina barn sitter på Lejonen på Drottninggatan, vem vet vilka personer som kommer med i bakgrunden.

Ja, jag vet att det är långsökt, men enligt min magkänsla (har inga belägg) så har förbud en viss förmåga att växa...
Barn med skyddad identitet tvingas avstå väldigt mycket saker. Att tvinga dem att avstå även saker som pågår i en skola där de måste (och givetvis ska) gå vore bisarrt.

Det finns ingen som helst risk att man inför fotoförbud på fotbollsmatcher. Samtidigt är jag helt övertygad om att övriga föräldrar gladeligen avstår från att fota för att låta barn som lever med skyddad identitet ska kunna vara med så mycket som möjligt.

Du behöver inte vara rädd.
 

BitterMelon

Aktiv medlem
Vill man dela bilder med vänner och familje, då finns andra sätt att göra det på än facebook.

Finns programmer då du kan skicka ett länk till vänner och familje och då kan dom kolla på bilderna utan problemer utan att hela världen känner till bilderna.
Självklart. Problemet är inte att alternativen inte finns, det är att man inte kan garantera att alla använder dem.

Det går f.ö. utmärkt att dela bilder på FB så att bara specifikt utvalda personer kan se dem också. Men återigen, folk förstår inte att använda det.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Barn med skyddad identitet tvingas avstå väldigt mycket saker. Att tvinga dem att avstå även saker som pågår i en skola där de måste (och givetvis ska) gå vore bisarrt.

Det finns ingen som helst risk att man inför fotoförbud på fotbollsmatcher. Samtidigt är jag helt övertygad om att övriga föräldrar gladeligen avstår från att fota för att låta barn som lever med skyddad identitet ska kunna vara med så mycket som möjligt.

Du behöver inte vara rädd.
vadå? ska inte barn med skyddad identitet kunna få spela fotboll? Ska de inte kunna vara med på skolavslutning?

Seriöst. Faktum kvarstår, INGEN har kunnat visa på ett exempel från verkligheten där någon ahr råkat illa ut pga av en bild som en förälder publicerat på Facebook gällande ett Luciatåg eller liknande. Steg 1 måste vara att klarlägga om problemet existerar och hur stort det är INNAN man inför en massa generella förbud. Det har INGEN gjort! Förbudsivrarna bör ju göra detta SEDAN kan vi diskutera hur relevant ett förbud är, innan dess är det inte mycket att diskutera.

Det är nog ett större problem att ungdomar har en massa telefoner som de fotar med och postar överallt än att föräldar fotar sina 4-åringar i Luciatåg, men det är inte förbjudet, dessa förbud saknar substsans, är inte underbyggda och saknar dessutom helt juridisk grund. Det är snarare ett utryck för någon form av moralpanik. Bevisa mig gärnafel med fakta, jag väntar fortförande på det der ENDA exemplet från verkligheten där en facebook bild från ett lussetåg gjort att någon råkat illa ut. Förbuden motiveras med all möjlig skrämslepropagande från pedofiler till bortrövade barn, allt utom fakta frn verkligheten, hur många har drabbats?

Tack
 
vadå? ska inte barn med skyddad identitet kunna få spela fotboll? Ska de inte kunna vara med på skolavslutning?
De är ju med på skolavslutningar och luciatåg så länge övriga deltagare känner att de vill visa den hänsyn som krävs. Annars tvingas de avstå.

Jag vet inte varför du inte tror på det som skrivs, Leif. Du vill ha bevis på att människor råkat illa ut för att tro på att det finns överhuvudtaget. Ring och prata med polisen eller kontakta sociala myndigheter där du bor. Be dem berätta generellt om barn/familjer som lever med skyddad identitet.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Vi hade Luciatåget igår kväll, före starten informerade en lärare att vi fick ta hur många bilder vi ville, MEN vi skulle vara väldigt restriktiva hur man la ut dess bilder på nätet.
Men man börjar dock undra, vad kommer nästa steg bli för att skydda barnen???

Blir det förbjudet att fotografera min sons fotbollsmatcher, kommer jag kunna föreviga när han står överst på prispallen efter sin första seger i en tennisturnering, får jag fota hans spurt in mot mål i löpartävlingen, för vem vet om motståndarna har skyddad identitet?

Kommer jag att kunna fotografera när mina barn sitter på Lejonen på Drottninggatan, vem vet vilka personer som kommer med i bakgrunden.

Ja, jag vet att det är långsökt, men enligt min magkänsla (har inga belägg) så har förbud en viss förmåga att växa...
Klockrent och inte ett dugg långsökt, ser precis samma hotbild mot min frihet att dokumentera viktiga händelser i mitt liv. Börjar man inte protestera mot såna här huvudlösa förbud som kan lösas på andra sätt (bra av läraren i ditt fall att uppmana föräldrar att vara restriktiva med publicering av bilderna, det räcker långt), så ser vår värld ut så här om några år...
 

Photocon

Aktiv medlem
Andra konsekvenser

Måste erkänna att jag bara läst ett 20-tal inlägg här och ber om ursäkt ifall nedanstående redan tagits upp:

Gatufotografering blr i princip omöjligt så snart motivet innehåller människor, publikbilder under idrotts- , musik- eller andra evenemang.

Jag själv kan finna det hela löjligt, men faktum är att folk är så satans aningslösa på Facebook att det liknar katastrof.

Det är inte konstigt att vi får alltmer förbud, men tragiskt. Det finns (eller kanske fanns?) något som kallas "frihet under ansvar". För många vill ha friheten men vill slippa ansvaret. Ungefär som att äta den berömda kakan och ha två kvar.

Generellt är jag emot alla fotoförbud (undantag vad andra redan skrivit om militära anläggningar etc).

Men snart kan en Stockholmsturist inte ta en översiktsbild över Sergels Torg utan att efteråt försöka springa ifatt varenda person som syns på bilden och be om tillstånd om han/hon avser att lägga ut bilden på FB eller annat socialt medium (vissa av dessa borde kallas "asociala medier").

För mig som jobbat som pressfotograf under ett par decennier har restriktionerna bara ökat så det blir helt absurt. Men det är ansvarig utgivare som drabbas och självcensuren går till överdrift.

Ändå har jag en viss förståelse för förbudsivern, men den har uppstått p g a att folk med sina mobilkameror helt aningslöst lägger ut vad som helst på FB.

//Lennart
 

BitterMelon

Aktiv medlem
Seriöst. Faktum kvarstår, INGEN har kunnat visa på ett exempel från verkligheten där någon ahr råkat illa ut pga av en bild som en förälder publicerat på Facebook gällande ett Luciatåg eller liknande. Steg 1 måste vara att klarlägga om problemet existerar och hur stort det är INNAN man inför en massa generella förbud. Det har INGEN gjort! Förbudsivrarna bör ju göra detta SEDAN kan vi diskutera hur relevant ett förbud är, innan dess är det inte mycket att diskutera.
Ingen HÄR, nej. Men det är å andra sidan inte riktigt vårt jobb som medlemmar på ett fotoforum, eller? Hur i hela helsike kan du veta att detta aldrig har drabbat någon, men att man därefter valt att INTE blåsa upp det i media? Hela poängen med den här typen av sekretess är ju att det ska vara hemligt. Det heter skyddade uppgifter av en anledning.
 

virgin31

Aktiv medlem
En liten parantes, ett ämne vid sidan om diskussionen som förs i tråden, nämligen barnen. (OBS! nyss skrivna rad var ironiskt skriven, bäst att förklara det)

Såg ni hur barnens ögon lyste av förväntan när de skuttade in i till luciaföreställningen idag? Jösses vad de var stolta efteråt efter så många veckors träning och nu fick de äntligen visa upp sig för släkten, riktigt värmande att få uppleva.

Nog om det, tillbaka till tjafset nu igen allihopa! ;-)
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Ingen HÄR, nej. Men det är å andra sidan inte riktigt vårt jobb som medlemmar på ett fotoforum, eller? Hur i hela helsike kan du veta att detta aldrig har drabbat någon, men att man därefter valt att INTE blåsa upp det i media? Hela poängen med den här typen av sekretess är ju att det ska vara hemligt. Det heter skyddade uppgifter av en anledning.
Jag vet inte om det någonsin har drabbat något, just DET som är poängen! Då kanske du bör ta reda på det innan du propsar på förbud för något du inte ens vet om det är ett existerande problem? Bevisbördan ligger liksom på de som kräver förbud.

Jag tycker det är lite att idiotförklara sig själv att gapa på förbud för något om man inte ens vet om det är ett problem :) När det är klarlagt kan man diskutera om det då är rimligt att införa generella fotoförbud för enbart Luciatåg. Men eftersom det verkar vara omöjligt att hitta något enstaka exempel så är nog problemet smått överdirvet. Men som sagt, det är du som propsar på förbud som bör klarlägga det, inte jag.

Förbudsivern verkar mest vara någon form av moralpanik bland folk på vänsterkanten än ett verkligt problem. Vi ska inte ha förbud för förbudens skull. Men kom gärna tillbaka med fakta från verkligheten så vi har något att diskutera kring istället från din fantasi. Lycka till.
 

Mesch

Aktiv medlem
Det är nog du som inte fattar! Asylsökande personer med skyddadade personuppgifter är inte orsaken till fotoförbudet. Närmast alla personer med skyddade personuppgifter är svenska medborgare och inte asylsökande. Det är inte tillåtet att fotografera på privat område som förskolan är, precis som jag inte kan komma hem till din bostad och börja fotografera där! Inte så svårt att förstå!

Här blandas nog skyddad identitet ihop med att föräldrarna inte godkänner att deras barn fotograferas.

Stor skillnad!

När en förskola får barn vars föräldrar inte tillåter att deras barn fotograferas av ett eller annat skäl brukar fotoförbud komma som ett brev på posten.
 

Mesch

Aktiv medlem
Ingen HÄR, nej. Men det är å andra sidan inte riktigt vårt jobb som medlemmar på ett fotoforum, eller? Hur i hela helsike kan du veta att detta aldrig har drabbat någon, men att man därefter valt att INTE blåsa upp det i media? Hela poängen med den här typen av sekretess är ju att det ska vara hemligt. Det heter skyddade uppgifter av en anledning.
Har barnen skyddad identitet så finns nog väldigt goda skäl att inte sprida bilder på fejjan osv.
Det är väl ofta en kidnappningsrisk som ligger bakom skyddet för barn. Om en förälder eller liknande gått så långt att barnet fått skyddad identitet lär denne söka efter information på t.ex. fejjan.
 

eskil23

Aktiv medlem
Johan, känner du till den verklighet som barn med skyddad identitet lever i?

I min värld finns inget starkare skäl än att värna barns rättigheter. Innebär det att jag som fotograf inte alltid får fotografera precis som jag vill, ja då är det en konsekvens jag accepterar utan att blinka.
Ja, det gör jag. Min sambo har ansökt om kontaktförbud för sin sons far, men fått avslag. Så jag lever med oron och hoten. Om en så banal åtgärd som fotoförbud skulle hjälpa så skulle jag vara för det, men som det är nu så är det bara löjligt.
 

erro.se

Aktiv medlem
koxa skrev:Det är inte tillåtet att fotografera på privat område som förskolan är, precis som jag inte kan komma hem till din bostad och börja fotografera där! Inte så svårt att förstå!

Jodå, utgångspunken är att det är tillåtet att fotografera på privat område. Men den som äger det privata området kan införa fotoförbud, om den vill. Men det är tillåtet att fotografera ända tills man är informerad om förbudet. Jag får alltså fotografera hemma hos dig såvida du inte upplyser mig om ett fotoförbud.

Huruvida ett förbud är vettigt eller inte kan förstås diskuteras, vilket ju görs i denna tråd. Är ett fotoförbud vid luciatåg vettigt?

Huruvida man bör fotografera eller inte i en situation där man har lagligt stöd för fotograferingen kan också diskuteras. Det varierar förstås från fall till fall, och från person till person. Och det diskuteras ju också i denna tråd. Bör man fotografera vid ett luciatåg där inget förbud har uttalats?

Som vanligt i denna typ av frågor måste man skilja på lag/juridik och moral/etik. I Sverige finns en gemensam lag, men det finns ca 9 miljoner varianter av moral/etik.
 

BitterMelon

Aktiv medlem
Jag vet inte om det någonsin har drabbat något, just DET som är poängen! Då kanske du bör ta reda på det innan du propsar på förbud för något du inte ens vet om det är ett existerande problem? Bevisbördan ligger liksom på de som kräver förbud.

Jag tycker det är lite att idiotförklara sig själv att gapa på förbud för något om man inte ens vet om det är ett problem :) När det är klarlagt kan man diskutera om det då är rimligt att införa generella fotoförbud för enbart Luciatåg. Men eftersom det verkar vara omöjligt att hitta något enstaka exempel så är nog problemet smått överdirvet. Men som sagt, det är du som propsar på förbud som bör klarlägga det, inte jag.

Förbudsivern verkar mest vara någon form av moralpanik bland folk på vänsterkanten än ett verkligt problem. Vi ska inte ha förbud för förbudens skull. Men kom gärna tillbaka med fakta från verkligheten så vi har något att diskutera kring istället från din fantasi. Lycka till.
Nu får du väl ge dig, sluta tillskriva mig saker jag varken påstått eller anser. Höj nivån lite är du snäll. Halmgubbarna haglar ju. Jag propsar inte på något förbud alls, jag har förståelse för att det kan existera. Jääääkla skillnad.

Det är alltså inte jag som vill ha förbud, det är Skolverket och skolorna. För att föra det resonemang du gör ovan måste du alltså veta om att Skolverket och skolorna inte känner till något fall där någon råkat illa ut p.g.a. detta. Jag är tämligen säker på att du inte vet det. Verklighet och fantasi var det, ja...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS