Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För gammal eos 5.a?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Är ute efter en eos 5:a och har hittat en säljare med ett paket som innehåller ett 10 år gammalt hus och 4 objektiv var av ett är lika gammalt som huset. Jag tänkte byta upp mig ifrån en eos 300 och undrar om jag gör ett nerköp som köper en 10 år gammal kamera. Är en eos 5:a ifrån 92 samma kamera som en ifrån 2001? Gjordes det inga förbättringar under alla år som den tillverkades? Hur mycket slits en kamera med åren? Går det att hitta en felfri? Paketet som jag ska kika på kostar 9900 och då ingår även en blixt, låter det vettigt?

Priset beror helt på vad det är för objektiv. Detta paket kan vara värt allt från 5000:- till 200.000:-

Det blir ett köp i uppåtgående riktning. Kameran ändrades i konstruktionen.. umm 1998 ? och fick då, enligt Canon en ny programratt, som skulle hålla bättre (den har en otäck vana att gå sönder om man slarvar med låsningen). Angående slitaget, så beror det på hur mycket kameran har varit använd ju...Det som slits är slutaren, den håller väl för en 50000 exponeringar på en EOS 5.

Naturligtvis kan du hitta felfria. Finns en hel del på marknaden just nu. För att kunna bedömma priset måste man veta vilka objektiv som ingår.

Själv köpte jag en i så gott som nyskick (ca 400 exponeringar) EOS5 från 1996 med 28-105/3.5-4.5 USM objektiv för 5000:- och det tyckte jag var ett okej pris.

FEMMAN

Det är definitivt ett uppköp mot trehundran!
jag köpte en från 1994 med vertikalgrepp för 4000 och den hade nyligen fått bytt programvalsknappen.
Jag är fortfarande supernöjd!
Det är mer eller mindre ett krav att ha ett vertikalgrepp om man som jag har lite större händer.

Jag skrev att Canon ändrat programratten på EOS 5. Detta är felaktigt, kameran har varit likadan under hela produktionstiden.

Jeppe skrev:
Jag skrev att Canon ändrat programratten på EOS 5. Detta är felaktigt, kameran har varit likadan under hela produktionstiden.
alltså har alla eos 5:eek:r dåliga programrattar, är det fler kameror med liknande brister?

Jag skulle inte klacificera den som dålig. Däremot bristfällig konastruktion som KAN gå sönder om den utsätts för onormalt användande ;)

Ja, jo.. det är väl rätt dåligt att inte erkänna en konstruktionsmiss, när det finns många användare som råkat ut för detta problem.

Jag känner inte till några andra defekter på andra Canon-modeller.

Detta är väl inget direkt svar på din fråga.....men kanske ett indirekt.(?)
Du funderar på om en kamera är för gammal. För gammal för vad? Jag har en Canon modell VI-T. En systemkamera från mitten/slutet av 50-talet. Och så en Leica IIIg som är ytterligare litet äldre.
De funkar utmärkt även idag. Optiskt så skåpar originalgluggarna utan vidare ut dagens billiga zoomar - och flera av de dyrare också.
Värdemässigt bara stiger och stiger de....
Undrar du hur resultatet blir så kan du titta på mitt album "Haga i Göteborg" så ser du själv. Nästan alla bilderna där är tagna med dessa gamla trotjänare.
Så - tillbaka till frågan - För gammal för vad?
Us

Paketet är följande:

AF kamerahus med vertikalt handgrepp, nyligen
servat
Sigma 21-35/3,5-4
Canon EF 50/1,8 metallfattning
Canon EF 28-105/3,5-4 USM
Canon EF 75-300/4-5,6 III USM
Blixt Canon Speedlite 420EZ

Då huset och sigman har 10 år på nacken, jag tycker det är bra med tanke på att man har hela räckvidden på en gång. 9900 är det ok tror ni?

Huset : 3500:-
Sigma 21-35: 800:-
50/1.8: 800:-
28-105: 2000:-
75-300: 1000:-
EZ420: 700:-

Det finns nog utrymme att pruta lite..tycker jag.

Eos 5:an är en mycekt bra kamera som även känns ganksa gedigen.
Jag tycker att du kan gott köpa.
Men som Jeppe säger så borde det finnas prutmån menar köper man ett paket så ska det va minst 10% billigare än om man köper det i lösa delar.

Jag har ingen uppfattning vad det är för objektiv egentligen, har bara kikat på photodo och då ser de ju riktigt bra ut tycker ja. Blir lite förvånad när Jeppe skriver värdet på dem, finns det några jämförelser som jag kan kika på? Jág hade fått för mig att det var ett riktigt bra paket, för det priset.

Ett 50mm 1.8 bör inte kosta mer än 800:- då ett nytt kostar typ 1200:-
Samma sak med 28-105, den kosatar 4000:- och man brukar säga 50% av nypriset om det nu inte rör sig om en väldigt välvårdad glugg.
75-300..inte sådär jättefantastiskt, men jag slänger på 500:- tack vare att det var ett USM (missade det) Nypris på en sådan ligger på 3000:-

Sigmas 21-35 är en gammal glugg och där kanske jag gjorde en missbedömning...

EZ420 är ganska begränsad jämfört med EZ430. därför skulle inte jag ge mer än 700:- för ett fint exemplar.

Det är ett hyffsat paket för en hyffsad penning.

Ok... Så jag lär inte bli besviken på paketet med tanke på att jag nyss börjat med fotografering och främsta syftet är att utvecklas och knäppa mer. Det är främst naturfotografering det gäller. Man vill ju inte bli besviken när man kommer hem ifrån fjällturen och korten inte är som förväntat. Men som sagt, om utrustningen ser ok ut och provkorten funkar så blir det nog affär. Du, Jeppe verkar ha koll på det mesta, har du nåt annat förslag på utrustning? Jag tyckte detta var kanon med tanke på att det var hela paketet, från hus - vidvinkel till tele. Men det känns lite konstigt att byta ifrån en splitterny 300 till en 10 år gammal 5:a...

Du kommer inte att bli besviken på kameran. Det är en underbar kamera, som jag dock bytade till förmån av en EOS 1N.

EF 50/1.8 och EF 28-105 är oxå de underbara gluggar. 75-300 är inte riktigt bra över 200mm men upp till 200mm är det klart godkänt. Sigmas 21-35 lovar ju bra i photodo's tester.

Men om du precis börjat, varför byter du då? Har du växt ifrån din 300:a tycker du?

Det är inte konstigt att byta en 300:a mot en EOS 5.. Det är en bättre kamera, trots att den har 10 år på nacken ;)

Som sagt.. det är ett hyffsat paket till en hyffsad peng.

Mest vill ha mera... Nämen, jag har ända sedan jag började en fotokurs för ett par månader sedan insett att jag är i stort behov av ett vidvinkelobjektiv. För naturfotograferingen jag är intresserad av. Jag började leta efter nåt vettigt och insåg att de inte är gratis direkt. Efter att ha resonerat lite med min kurslärare så sa han om jag nån gång skulle vilja byta upp mig i kamera så tyckte han att en eos 5:a vore perfekt för mig. efter att ha kikat på hans utrustning så tycker jag att min 300 är rena plastbiten. så istället för att lägga en massa tusenlappar på ett vidvinkel, för att sedan om ett par år byta hus började jag kika på allt ihop på en gång, vilket ledde mig till detta paket. Och de flesta verkar ju vara överens om att 5:an är en toppenkamera. Så då blir man ju ändå mer sugen. Sen skadar det ju inte att jag har en polare som är intresserad av 300:an. Men jag är dock lite rädd för kvalitetn på en 10 år gammal kamera, eftersom jag är rätt ny i gamet och inte besitter kunskapen har jag fått lita på andra. Om kameran ser hyfsad ut och bilderna blir bra känns det som en bra affär. Har förstått att en begagnad kamera oftast inte är ett dåligt köp. Har du nåt bättre förslag på köp för samma peng?

ANNONS
Götaplatsens Foto