Annons

Förblixtbryderi

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Hej!
Har nyss köpt en Canon 420 EX blixt och läst både om denna på forumet samt i manualen.
Det som jag funderar över är att i manualen står det att vid E-TTL automatik så skall det tändas en förblixt när man "Trycker ner avtryckaren halvvägs", denna förblixt får jag ej.
Det kommer dock en förblixt om jag trycker in * (FEL), samt om jag använder synkning på 2:a ridån.

Men denna förblixt vid halvt nertrycken avtryckare fungerar ej.
Även om jag ställer in i läget M vid lång slutartid.

Vad är felet?
//
Ante

Det ska inte skickas iväg nån förblixt när du fokuserar... Det enda som tänds är isåfall autofokushjälpen (röd lampa)

Förblixten kommer en bråkdels sekund före den riktiga blixten för att mäta ljuset som behövs. Samma förblixt utlöses om du använder "FEL"

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Det ska inte skickas iväg nån förblixt när du fokuserar... Det enda som tänds är isåfall autofokushjälpen (röd lampa)
Mvh /Peter
Aha,
Blev lite fundersam då det i manualen stod

- "När du trycker ned avtryckaren halvvägs, tänder blixtaggregatet en förblixt och mäter det reflekterade ljuset med evaluerande mätning fö att anpassa huvudblixtens intensitet för exponeringen"

Men autofokushjälpen tänds då i sin ordning (får ett rött kors på objektet).

//
Ante

Men det svaga pipljudet då som blixten avger
Piper Ca 1 gång varannan sekund.
Varför gör den det?
Mvh
//
Ante

AnteVante skrev:
Men det svaga pipljudet då som blixten avger
Piper Ca 1 gång varannan sekund.
Varför gör den det?
Mvh
//
Ante

Vet inte varför den gör så... Min 550 gör likadant, men det försvinner om man har fräscha batterier. Prova om det är likadant på din blixt.

//Peter

Angående förblixten, så stämmer det som Peter skrev att den tänds en bråkdels sekund innan den den riktiga blixten, det är därför man inte hinner se den.

Men om du ställer in kameran på synk på andra slutarridån och lång slutartid, så kommer förblixten att tändas innan slutaren öppnar och riktiga blixten precis innan slutaren stänger, då ser man att det är två blixtar.

ANNONS
Götaplatsens Foto