Annons

förminska bilder OCh behålla kvalite

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej

har en undran .. hur minskar jag ner bilder från 2304 X 3456 till den storlek de skall vara på fotosidan utan att tappa massor av kvalitet ?

använder idag FS och minskar via imag size..men är det bra ? tappar i kvalitet som jag upplever det ? hur gör ni ? mycket tacksam för svar i denna fråga ...

mvh fredrik

Beror lite på hur du menar, men man brukar behöva efterskärpa bilderna man förminskar med tillexempel "oskarp mask" i photoshop.

FILM) (blueman skrev:
Hej

har en undran .. hur minskar jag ner bilder från 2304 X 3456 till den storlek de skall vara på fotosidan utan att tappa massor av kvalitet ?

använder idag FS och minskar via imag size..men är det bra ? tappar i kvalitet som jag upplever det ? hur gör ni ? mycket tacksam för svar i denna fråga ...

mvh fredrik

Klart som attan att du tappar i kvalitet -- du slänger ju bort en massa bildinformation! Det är ofrånkomligt. Men du kan få bilden att se _så bra ut som möjligt_ om du skärper den rätt och inte komprimerar den för hårt. Prova att minska med Image Size precis som du verkar göra, och lägg på oskarp mask 500%/0,2/0, sen kan du använda ångra-penseln och sudda bort där det ser överskärpt ut. Funkar bra för mig. Konvertera till sRGB, spara via Save to Web och klicka på Adjust to File Size -- fyll i 245 kb, spara, klart!

Tänk vad enkelt det kan vara!

Har bankat skallen i tangentbordet många timmar för att färger och kontraster blev så dåligt vid "save as for web" i PS. Tack för tippset om srgb =) det var mycket enkelt när man väl visste !!

ANNONS
Götaplatsens Foto