Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förminska bilder OCh behålla kvalite

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej

har en undran .. hur minskar jag ner bilder från 2304 X 3456 till den storlek de skall vara på fotosidan utan att tappa massor av kvalitet ?

använder idag FS och minskar via imag size..men är det bra ? tappar i kvalitet som jag upplever det ? hur gör ni ? mycket tacksam för svar i denna fråga ...

mvh fredrik

Beror lite på hur du menar, men man brukar behöva efterskärpa bilderna man förminskar med tillexempel "oskarp mask" i photoshop.

FILM) (blueman skrev:
Hej

har en undran .. hur minskar jag ner bilder från 2304 X 3456 till den storlek de skall vara på fotosidan utan att tappa massor av kvalitet ?

använder idag FS och minskar via imag size..men är det bra ? tappar i kvalitet som jag upplever det ? hur gör ni ? mycket tacksam för svar i denna fråga ...

mvh fredrik

Klart som attan att du tappar i kvalitet -- du slänger ju bort en massa bildinformation! Det är ofrånkomligt. Men du kan få bilden att se _så bra ut som möjligt_ om du skärper den rätt och inte komprimerar den för hårt. Prova att minska med Image Size precis som du verkar göra, och lägg på oskarp mask 500%/0,2/0, sen kan du använda ångra-penseln och sudda bort där det ser överskärpt ut. Funkar bra för mig. Konvertera till sRGB, spara via Save to Web och klicka på Adjust to File Size -- fyll i 245 kb, spara, klart!

Tänk vad enkelt det kan vara!

Har bankat skallen i tangentbordet många timmar för att färger och kontraster blev så dåligt vid "save as for web" i PS. Tack för tippset om srgb =) det var mycket enkelt när man väl visste !!

ANNONS
Götaplatsens Foto