Annons

Förminska utan att förstöra.

Produkter
(logga in för att koppla)
HejjagheterAnna skrev:
Nåste man skärpa bilden för att det inte ska bli så? Hur, isf? Jag är inte särskilt high på Photoshop..

Njae, din bild ser något överskärpt ut, det är därför jag undrar. Om du berättar hur du gör när du ändrar bilden för fotosidan så går det säkert att se var "felet" finns i arbetsgången.

Jag gör såhär:

1. Minska bildstorleken med inställningen "Bicubic", inte "Bicubic sharper".

2. Skärper upp bilden med "Oskarp mask", radie 0.2, tröskel 0, styrka 250-500%. Idén är att få bort "suddigheten", men utan att göra bilden hård eller pixlig.

Det gäller att bilden man tittar på i PS håller ett jämnnt procenttal av originalbilden, ex 25% el 50%. Annars ser det för j_igt ut.
Kan detta vara en orsak?

Jaha, nej jag har inte gjort någonting förutom att förminska den. Just nu är det inte i Photoshop utan ett B program som fanns i datorn. Photoshop kommer snart, ska testa det du sa, tack så mycket. :)

Det kan gälla viket bildbehandlingsprogram som helst. Om du tittar på bilden i tex 27,9% av originalstorleken blir den pixlig och ful.

Jag svarade på det andra, men tack så jättemycket för tipset. Är det kommatecknen du menar? De som jag lägger upp på fotosidan brukar bli ca 28%.. eller 1020 pixlar bred/hög om jag ska ha en ram runt..

Jag menar att om bilden är större än skärmen kan visa minskas den ibland ner i storlek så att hela bilden kan ses ändå. I photoshop m.fl står det en procentsats i den blå listen ovanför bilden, hur stor den visade bilden är i förhållande till originalet, det är den jag menar. Men av din frågeställning förstår jag att det inte är det problemet i det här fallet.

ANNONS
Götaplatsens Foto