Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på bra minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

ScillaKicki

Medlem
Ska köpa ett (eller flera) minneskort till. Jag tror mer på principen, fler än ett stort! Inte så kul om ALLA bilderna från resan försvann! Snabb överförbarhet är ju också bra. Har en Nikon D80.

Till min D80 använder jag Sandisk Extreme 3. Har för närvarande 3 st på 2 GB/st och ett på 4 GB. Funkar kanon och har aldrig krånglat. 4 GB-kortet köpte jag i höstas för drygt 200 kr. Tycker att dessa kort är prisvärda om man köper dem på rätt ställe. En del tar ju hutlöst mycket betalt fortfarande.

Ska köpa ett (eller flera) minneskort till. Jag tror mer på principen, fler än ett stort! Inte så kul om ALLA bilderna från resan försvann! Snabb överförbarhet är ju också bra. Har en Nikon D80.

Vad som helst duger, i princip. Snabbare kort ger dig möjligheten att köra längre snabba serietagningar. 2-3 2GB-kort av något känt märke (t.ex. SanDisk) kan kanske vara lämpligt.Kjell&Co har rätt hyggliga priser, om du vill köpa över disk, annars finns det billigare på nätet.

Per.

PS. Exempel: http://www.kjell.com/?item=31395 DS

Jag har kört sandisk i många år och tagit hundratusentals bilder och det har aldrig krånglat.

Ingen mening med att köpa extremt snabba kort till D80, den interna datahanteringen är så långsam att det ändå är den som sätter överföringsgränsen (Tror den klarar typ 60x hastighet) . Fast det är bättre att kortet väntar på kameran och inte tvärt om. Men SanDisks Ultra II räcker gott.

MVH

Ingen mening med att köpa extremt snabba kort till D80, den interna datahanteringen är så långsam att det ändå är den som sätter överföringsgränsen ... SanDisks Ultra II räcker gott.
Vad man tycker "räcker gott" är förstås individuellt, men enligt Galbraiths tester sparar en D80 ner bilddata nästan dubbelt så snabbt på ett Extreme 3-kort som på motsvarande Ultra 2-kort. Om man brukar plåta i raw och ibland tar ganska många bilder under en kort tid (dvs riskerar att fylla kamerans buffert) kan det alltså vara anledning att satsa på ett Extreme 3-kort.

Vad man tycker "räcker gott" är förstås individuellt, men enligt Galbraiths tester sparar en D80 ner bilddata nästan dubbelt så snabbt på ett Extreme 3-kort som på motsvarande Ultra 2-kort. Om man brukar plåta i raw och ibland tar ganska många bilder under en kort tid (dvs riskerar att fylla kamerans buffert) kan det alltså vara anledning att satsa på ett Extreme 3-kort.
Dessutom så torde det gå mer än dubbelt så fort att tanka in bilderna i datorn (9 MB/s vs 20 MB/s). Visserligen är detta maxhastigheter enligt specifikationen men sannolikheten att ett Ultra 2 är snabbare än ett Extreme 3 är nog rätt liten ;) Fast det är ju inte alla som har så bråttom som jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto