Annons

Första Systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

AgentDiNozzo1

Ny medlem
Hej!

Jag tänker inhandla en systemkamera någon gång dem kommande dagarna, jag har testat två kameror (Nikon D3100 och D7000), jag funderar nog också på en Nikon fast då en D5200. Jag har kollat på den här eller finns det någon annan kamera + objektiv i ungefär samma prisklass som ni skulle rekommendera? spelar det någon roll vad man ska ta bilder på eller är det mest objektivet som bestämmer det?

Är det viktigt att ha UV-filter på objektiven och vad gör det för skillnad?

Det verkar vara ett bra nybörjarpaket! Jag skulle nog möjligen ha lagt till ett minneskort till kanske.

Det enda ett UV-filter gör är att skydda linserna från smuts och skador, själva UV-effekten behövs inte på digitalt. Alla UV-filter försämrar bilderna och ju billigare de är desto mer försämrar de. På såpass billiga objektiv som de du tittar på skulle jag nog vara tveksam till om det är värt det annat än om du ska ut och härja i riktigt smutsiga miljöer.

Det verkar vara ett bra nybörjarpaket! Jag skulle nog möjligen ha lagt till ett minneskort till kanske.

Det enda ett UV-filter gör är att skydda linserna från smuts och skador, själva UV-effekten behövs inte på digitalt. Alla UV-filter försämrar bilderna och ju billigare de är desto mer försämrar de. På såpass billiga objektiv som de du tittar på skulle jag nog vara tveksam till om det är värt det annat än om du ska ut och härja i riktigt smutsiga miljöer.

Okej, tack för bra svar!

Jag hade tänkt att köpa två minneskort till, det blir nog UV-filter på ett av objektiven, då det kommer att bli mycket vandring i sommar!

Vill du ha färre objektiv att släpa på och slippa byta så ofta när du vandrar kan du möjligen fundera på att byta objektiven mot en superzoom Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II eller Nikon AF-S DX 18-300/3,5-5,6G ED VR.

Motljusskyddet skyddar linserna väldigt bra och det inverkar inte det minsta på bildkvaliteten. Jag har inte UV-filter på något av mina objektiv.

/Karl

Vill du ha färre objektiv att släpa på och slippa byta så ofta när du vandrar kan du möjligen fundera på att byta objektiven mot en superzoom Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II eller Nikon AF-S DX 18-300/3,5-5,6G ED VR.

Okej, ser ut som väldigt bra objektiv dock är priset lite högt annars skulle jag ha köpt dem, jag tror inte att jag kommer byta så ofta då jag mest kommer att ta landskapsbilder med det "stora" objetivet.

Senast ändrad:
Okej, ser ut som väldigt bra objektiv dock är priset lite högt annars skulle jag ha köpt dem, jag tror inte att jag kommer byta så ofta då jag mest kommer att ta landskapsbilder med det "stora" objetivet.

18-200 är ett hyfsat bra objektiv. 18-300 däremot är betydligt sämre optiskt.

ANNONS