Annons

Förstoringsoptik

Produkter
(logga in för att koppla)

Malaka

Aktiv medlem
Hej!
Går det att göra kopior från mellanformat med 50mm förstoringsoptik eller måste man ha längre än 75mm?
MVH Erik Å

Mellanformat är för grovt specificerat, det täcker allt från 6*4,5 till 6*12 eller mer, oftast menar man allt som man använder 120-film till.

För 6*6 räcker 75mm, för 6*9 måste du upp till 105mm. Antagligen täcker inte 50mm-objektivet hela negativet, bildcirkeln (diametern) är för liten.

OK, det var mest 6*6 jag tänkte på men då får jag hålla mig lugn med den biten då! Tack för hjälpen!//Erik

Lämpligt är att ha en optik som motsvarar "normalen" för det negativformat du har.
Att kopiera mellanformat med en 50mm optik gör att man får väldigt kort avstånd mellan optik och fotopapperet.
Omvänt om man kopierar småbild med en 75mm optik, det blir väldig stora avstånd mellan optik och fotopapperet, man behöver ha högt i tak!

Jag har testat med 6x6 neg och 50mm förstoringsoptik, och resultatet blir att kanterna blir rundade pga att optiken inte täcker 6x6. Däremot kan ett 50mm objektiv vara bra att använda om man ska delförstora från mellanformatsneg eftersom man med 50mm kan göra större förstoringar än med 75 eller 80mm.

El-Nikkor har två förstoringsobjektiv för 6x6. 75/4N som är fyrlinsigt och 80/5,6N som är sexlinsig. Båda är mycket skarpa, men 80/5,6N håller perfekt skärpa ända ut i hörnen, vilket inte 75mm optiken gör. Rekommenderar skarpt El-Nikkor 80/5,6N som även klarar 6x7.

Schneider och Rodenstock har liknande förstoringsoptik. Componar och Rogonar som är fyrlinsiga och Componon-S och Rodagon som är sexlinsiga. De som jämfört säger att de är lika bra som El-Nikkors optik.

För det dubbla priset så finns det APO-optik om man känner för att kosta på sig lyx. :)

Tackar hjärtligt för alla tips! Saken är att mörkrummet befinner sig på göteborgs universitet. Jag har varit där och kollat en gång och kunde då inte hitta något annat objektiv än det 50mm nikkor som satt på apparaten men jag skall leta vidare så får vi se vad som händer! Skall hursomhelst bli kul att pröva på s/v och mörkrum..känner att paniken över agiteringar, fix och vätmedel bara snurrar i huvet...
MVH Erik Å

Det finns vidvinkelobjektiv även för förstoring. Kan vara bra att använda om man regelmässigt gör större kopior än apparatens pelare tillåter på bottenplattan. Rodenstock Rodagon WA t ex.

ANNONS
Götaplatsens Foto