Annons

Förvaring av utskrifter (a4 och större)

Produkter
(logga in för att koppla)

laan

Aktiv medlem
En investering i en a3+ skrivare var en kul grejj, men nu till problemet.

Alla bilder som skrivs ut i a4 eller större kan man inte hänga upp på väggarna. (Eller ha i ett vanligt album)

Hur gör ni andra där ute som vill kunna ha många stora bilder där hemma? Hur förvarar man på bästa sätt. Avsett till både icke destruktiv förvaring och smidighet vid tittande på dem?

Man kan ju göra ett album med A4-bilder. Jag har ett, fast analogt framställt.

Det finns arkivsäkra sätt att förvara bilderna på, bl a www.dito.se har arkiveringsmaterial från Secol. Men det är inte billigt. Jag har beställt de här http://www.secol.co.uk/PRINTBOX.SHTML i lite olika storlekar för att ha printarna i.

De som köper "fine art" papper får väl oftast pappret i lådor, dessa lådor kan sen användas till att förvara printar i. Om man köper andra papper kanske det inte är så intressant att återanvända lådorna.

Du kanske gör fler bilder än vad jag gör (eftersom jag kör i mörkrum), men jag monterar mina bilder på kartong. Visserligen tar det ganska stor plats, men är ändå smidigt att använda när man ska titta på dem plus att det är ännu enklare när man vill kasta upp dem på väggen :)

Men som Henning säger. Använd kartongerna som bilderna kom i (för den generella "arkiveringen") och använd sen stora portfolio-väskor för bläddring.

/ Marcus

Tack för tippset om Dito! Det fanns ngt som verkade vettigt för a4. Men för a3 är det nog fineart lådorna vettigast. (har änsålänge bara köpt a3+ papper som kommit låda.)

Håller även på att undersöka var jag kan få tag i bra kartong till vettiga priser här i jkpg. Ska förbi proffskopia i eftermiddag med lite 120film, och ska passa på å kolla om de har ngt vettigt.

laan skrev:
Tack för tippset om Dito! Det fanns ngt som verkade vettigt för a4. Men för a3 är det nog fineart lådorna vettigast. (har änsålänge bara köpt a3+ papper som kommit låda.)

Håller även på att undersöka var jag kan få tag i bra kartong till vettiga priser här i jkpg. Ska förbi proffskopia i eftermiddag med lite 120film, och ska passa på å kolla om de har ngt vettigt.

Jag köper min kartong på Westers (i Jönköping). Han säljer helst stora ark (90x120) Jag har för mig de kostar cirka 115 spänn för ett.

Jag skär dem själv (jag använder en spegel som underlägg och en spegel som mall för hur jag ska skära. Det är inga problem att skära i spegeln och det blir spikrakt.

Man får ut tex 5 stycken 40x50 (och en liten spillbit) för drygt hundra spänn.

/ Marcus

Westers jag med.

Läggs i hög i mitt LILLA fotorum eller ges bort & i ngt fall säljs.
Tävlings/väggbilder normalt 12"x16" lamineras.

För förvaring vet jag inte om det krävs syrafritt material till printade bilder.
Jag vet att Ilfords kartonger inte är syrafria.

Muji har ett par plastmappar för en mindre peng som jag använder när jag transporterar bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto