Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förvirrad i lightroom!

Produkter
(logga in för att koppla)

nic_k

Aktiv medlem
hej,

Jag spar alla mina filer på dubbla externa hårddiskar. Den ena kopian är importerad till lightroom och all metadata och framkallningsinställningar är kopplade till den kopian.

Den andra hårddisken har jag inte använt med lightroom överhuvudtaget. Den innehåller samma filer, men saknar alla nyckelord och framkallningsinställningar som första hårddisken har.

Nu vill jag använda den andra hårddisken när jag jobbar med mina bilder (de är från olika tillverkare och den andra tar mindre plats på skrivbordet helt enkelt).

Hur gör jag enklast för att den andra hårddisken ska ta över all metadata och framkallningsinställningar från motsvarande filer på första hårddisken.

Hoppas frågan är begriplig!

/Nic

Kopiera över själva biblioteksfilen till den andra disken. Sedan när du startar ligthroom med det biblioteket så kommer det vara frågetecken på alla dina mappar och bilder. Högerklicka och leta reda på bilderna därifrån, lite omständigt, men inte omöjligt.

Hur gör jag enklast för att den andra hårddisken ska ta över all metadata och framkallningsinställningar från motsvarande filer på första hårddisken.

Alla metadata och framkallningsinställningar ligger lagrade i Lightrooms databas, de ligger alltså inte lagrade med själva bild-filerna.

Om du har databasen på någon annanstans än på de externa hårddiskarna är saken lätt, då behöver du bara tala om för Lightroom var filerna ligger. Har för mig att det finns ett meny-alternativ i stil med "Locate photos" eller liknande.

Däremot, om du dessutom ska flytta databasen blir det lite svårare. Ett alternativ är att enbart kopiera den till dess nya plats, ett annat är att exportera hela databasen med "Export as Catalog".

Ett bra ställe att kolla på är Lightroom-manualen:

http://help.adobe.com/en_US/Lightroom/2.0/lightroom_2_help.pdf

Kopiera över själva biblioteksfilen till den andra disken. Sedan när du startar ligthroom med det biblioteket så kommer det vara frågetecken på alla dina mappar och bilder. Högerklicka och leta reda på bilderna därifrån, lite omständigt, men inte omöjligt.

Att kopiera biblioteksfilen hjälper inte. Är trädstrukturen exakt lika så kanske det räcker med att peka om en fil på rotnivån. Har du gjort en smart filstruktur räcker det med att peka om en fil så hittar LR resten av bilderna i trädet.
Jag har inte gjort samma operation som du men väl flyttat över bilder mellan hårddiskar. För mig räckte det med att flytta mappar till nya hårddisken och peka om en gång.

Oavsett om man flyttar bilder eller ej så kan det vara smart att skriva nyckelorden till bilderna (ctrl-S) så de inte bara finns i LR-katalogen.

Jag skulle göra ett litet test med några filer och ett helt nytt bibliotek för att testa tekniken. Fungerar det så är det bara att flytta skarpt och blåsa testbilderna och testkatalogen.

Nic, du får gärna ringa eller maila mig, har jobbat mycket med LR så vi kan slå våra kloka ihop.

Lise-Lott

ANNONS
Götaplatsens Foto