Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FA objektiv som inte funkar med autobländare

Produkter
(logga in för att koppla)

PeJy

Aktiv medlem
Har en smc-fa zoom som beter sig underligt. Får inte fram någon bländare i displayen och det går inte att ändra med e-rattarna heller. Bländarratten står i A-läget. Det går att fota med det om jag ändrar i menyn och tillåter objektiv som inte står i A-läge och använder det som ett manuellt objektiv. Någon som har några tips?

Har du mer info om vad det är för objektiv?
Smutsiga/skadade kontakter?
Fungerar objektivet på en annan kamera?
Fungerar andra objektiv på din kamera?

Det är ett smc fa 28-70/4. Har kollat lite på kontakterna och dom ser ok ut. Har även ett smc FA 50/1.4 som funkar alldeles utmärkt. Tyvärr inte kunnat prova i ngn annan kamera ännu.

Det låter som om det skulle kunna var glapp i kontakten som signalerar att bländarringen är i A-läge.
http://kmp.bdimitrov.de/technology/K-mount/Ka.html
Om du har en liten multimeter så kan du ju mäta att du har kontakt mellan rätt liten pinne och bajonetten i A-läget och inte annars och att den sticker ut tillräkligt för att göra kontakt med kontakten på huset.

Jag hittar inte mitt enda A-objektiv just nu, så jag kan inte kolla exakt hur det ser ut. :(

Vad jag kan läsa mig till så funkar bländarringen precis likadant på Ka och Kaf. Men det behöver väl inte nödvändigtvis vara så att stiftet sticker ut, men i vilket fall så bör stiftet ha kontakt med bajonetten när bländaren står på "A" och inte annars.

ANNONS
Götaplatsens Foto