Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fake eller inte, Ansiktsavtryck i snö

Produkter
(logga in för att koppla)
Far åt skogen!! (..och ursäkta Mathias!)
Nappade på min egen uppmaning och tog med mig kompaktkameran ut i snön - nu är jag inte alls lika övertygad att utsprungsbilden är fake.. Festligt nog framgår ju ansiktet inte alls lika väl när man bara tittar ner i gropen efteråt, men jag blev riktigt paff när jag såg bilden!
Kom nu bara inte å säg att min bild är fake oxå, i alla fall inte utan att först ha gått ut o testat själva! :D

[Lumix DMC-FT1, endst nivåjusterad:]

Så lite så..ursäkten godkänns, jag har heller faktiskt inte från början sagt att den är äkte och med haft mina funderingar, det jag var mest imot är just att folk är så snabba med att "döma" så fort det är något annorlunda, och det är ju även sagt att bilderna är tagna med mobil så enda "blixten" är nog den lilla lampan som vissa moibiler har.

Jag känner att då jag inte har några helt klara bevis och allt som är är att det ser lite fejkat/overkligt ut inte behöver vara det alla gånger.

Anledningen till att PS nämns är väll att det är enklaste vägen att skapa ett intryck på digital väg.

Det folk reagrerar på är ju att ansiktet är fel i förhållandet till påståendet. Det finns bra mycket mer som talar emot att bilden är äkta än det finns för.

Jag har gärna fel och jag ska själv prova, men för mig är den inte mindre fake för att någon säger att det inte är det när det för mina ögon ser fake ut.

Jag säger inte att den inte är fejk, jag säger heller att den inte är det, men som sagt att ansiktet är fel i förhållande till påståendet ? det finns fleraa exempel på där något kan se konkavt ut men är konväx osv när man tittar på det i vissa vinklar.
Tror det har mycket med ljuset och vinkeln att göra, sen kan det nog bero väldigt mycket på hur snön är just den stunden :)

Det här var ju skitkul, men nu börjar jag bli lite kall om näsan..

Kul att se :) (och även här luras ögat att det ser ut som det går uppåt)

Testade snabbt men fick inte lika bra resultat i den lilla snön som är kvar här och som inte är i kramsnötemperatur, men blir det det ska jag testa flera :)

Jag kommer norrifrån och hade många chanser till detta under min uppväxt, det hänger väldigt mycket på snöns konstitution just för stunden och i vissa extrema längen kan man få riktigt bra avtryck. En av nyckelfaktorerna till att få ett bra "släpp" och en slät yta är att vara väldigt varm om huden, dvs ta gärna en halvtimmes intensiv löptur (tämligen påpälsade) innan ni testar detta så förbättrar ni resultatet.
Anledningen till att pärs avtryck fick brister och bortfall var att han inte var nog varm och fuktig om ansiktet, det blir som tt steka i en torr stekpanna i jämförelse med en fettad.

Men det hänger ofta på att snön är jämt fördelad och hatt dett översta lager är jämt i kvaliten och har ett gott djup. Sen krävs det att det är rätt temperatur både i snön och i luften som sagt var.

Det där med snö är en hel vetenskap...fråga bara dem som försöker förutsäga laviner om ni tvivlar.

Bilden kan mycket väl vara fake men den kan mycket väl vara riktig också...finns inget sätt att veta. Denna bild är möjlig att framställa i ps eller i snön direkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto