Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast vindvinkel Nikon FX

Produkter
(logga in för att koppla)

PappaKeno

Aktiv medlem
Har ett 24-70 2,8 men vill ha ett fast med mer vidvinkel och gärna med lite större bländare. För natur och stjärnor.

Ej fisheye.

Kameran är en D800.

Tips?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Sigman är otroligt fin och har ungefär samma mått och vikt som 24-70:an.

Nikons 20/1.8 är lite långsammare men mycket mindre och lättare. Inte lika bra men nästan.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Har ett 24-70 2,8 men vill ha ett fast med mer vidvinkel och gärna med lite större bländare. För natur och stjärnor.

Ej fisheye.

Kameran är en D800.

Tips?
Har själv Nikons egen 1.8/20 som jag är nöjd med.
Själv har jag inte någon 24-70 zoom utan kör med fast objektiv i stället.
20, 24 och 58.
Nikons 20mm är liten och lätt jämfört med de alternativ som nämnts.
 

snap01

Aktiv medlem
Sigma 20mm art är riktigt bra. Har den själv. Däremot är det inte så mycket vidvinkligare än din zoom. Hans strand kör en del med zeiss 15mm om du har en större budget. Sigmas art optik är överlag riktigt bra.

Zeiss 15 mm är fin till naturfoto.
 

Lordhelmet

Aktiv medlem
Har ett 24-70 2,8 men vill ha ett fast med mer vidvinkel och gärna med lite större bländare. För natur och stjärnor.

Ej fisheye.

Kameran är en D800.

Tips?
Jag kikade lite på Samyangs 14mm 2.8 innan jag köpte ett Nikon 14-24. Verkar ju bra prisklass på Samyangen och den verkar ju inte fy skam..? Någon som har erfarenhet av den?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall de vara för astrofoto mm varför inte titta på Sigma 14/1,8? Där kan man prata ljusstyrka i en rejäl vidvinkel? Har sett tester men inga kommentarer vad jag minns från någon som kör den på FS.
 

PappaKeno

Aktiv medlem
Har själv Nikons egen 1.8/20 som jag är nöjd med.
Själv har jag inte någon 24-70 zoom utan kör med fast objektiv i stället.
20, 24 och 58.
Nikons 20mm är liten och lätt jämfört med de alternativ som nämnts.
Jag ska kika in deras 20 också även om det var någon tidigare som föredrog Sigmas. Finns säkert en massa Sigma vs Nikon tester jag kan läsa igenom för att se vad folk tycker.

Anledningen till att jag har 24-70 är för att jag fotar mycket rörligt material men vill även ha något fast då jag inte gör det.
 

PappaKeno

Aktiv medlem
Sigma 20mm art är riktigt bra. Har den själv. Däremot är det inte så mycket vidvinkligare än din zoom. Hans strand kör en del med zeiss 15mm om du har en större budget. Sigmas art optik är överlag riktigt bra.

Zeiss 15 mm är fin till naturfoto.
Hade givetvis varit väldigt kul men där passerar man nog min smärtgräns i budgeten :) Det är om man kan ha tur att hitta ett beggat men dom växer nog inte på träd =)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kikade lite på Samyangs 14mm 2.8 innan jag köpte ett Nikon 14-24. Verkar ju bra prisklass på Samyangen och den verkar ju inte fy skam..? Någon som har erfarenhet av den?
Jag har den manuellt fokuserade versionen. Helt OK, men jag har inte fotograferat någon tegelvägg med den än.
 

andste

Medlem
Jag har den manuellt fokuserade versionen. Helt OK, men jag har inte fotograferat någon tegelvägg med den än.
Jag har haft versionen med bländar styrning och måste säga att för det priset man betalar så funkar den mer än väl, visst den har lite barrel distortion men inget som ett enkelt klick i lightroom inte fixar.

Vet inte om det har diskuterats men Irix 15mm 2,4 kan ju också vara ett prisvärt alternativ eller blackstone modellen om man vill ett mer robust objektiv, har inte testat dessa själv men är intresserad av dom.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=irix15firecni
 

the-mobe

Aktiv medlem
Vill du ha ett fast skulle jag helt klart kolla på Sigma 14/1,8 DG HSM Art. Men om du kan nöja dig med en zoom finns Nikon Nikkor AF-S 14-24/2,8 G ED alternativt Sigma 14-24/2,8 DG HSM Art
 
ANNONS