Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fast vs Zoom
- Trådstartare ugglan019
- Start datum
Zeiss
Aktiv medlem
Nikons 2,8-zoomar är grymmare än många fasta objektiv (speciellt 24-70), redan på största bländaren, så i det här fallet är fasta objektiv sällan bättre än denna zoom. Även om man bortser bildkvaliten är zoomen bättre i avseenden som autofokus och byggkvalitet jämfört med dem flesta fasta Nikon.
Senast ändrad:
Fogel70
Aktiv medlem
Det finns många andra egenskaper än skärpa där objektiv med fast brännvidd generellt är bättre (även om det varierar), tex motljusegenskaper, distortion, vinjettering mm.
Hur som helst tycker jag objektiv med fast brännvidd och zoomobjektiv har så olika egenskaper och användningsområde att de inte kan jämföras med varandra. Det är ju inte så att man kan ersätta det ena med det andra, utan man har de för att de kompletterar varandra.
Hur som helst tycker jag objektiv med fast brännvidd och zoomobjektiv har så olika egenskaper och användningsområde att de inte kan jämföras med varandra. Det är ju inte så att man kan ersätta det ena med det andra, utan man har de för att de kompletterar varandra.
Teodorian
Aktiv medlem
Hej!
Jo, jag har blivit väldigt sugen på flexibiliteten i en zoom, därför har jag sneglat lite på nikon 24-70/2.8, det jag undrar är hur skärpan står sig i jämförelse mot fasta objektiv(t.ex. 35/2 och 50/1.8) som jag har. Detta gäller alltså FX.
Tacksam för svar!
http://www.pictchallenge-archives.net/TESTNUM/D3_optiques.html
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101894
lumor_
Aktiv medlem
Jag har både 24-70mm 2.8 och 50mm 1.4. Den enda nackdelen med 24-70 är storleken. Det är trots allt en väldig klump jämfört med andra normalzoomar men kvaliteten är superb! Använder ofta 50mm 1.4 på D700 när det måste vara smidigt eller när ljusstyrkan (eller mkt kort skärpedjup) krävs. Föredrar 24-70 framför fast optik i studion eller andra situationer när man inte måste bära kameran mycket. Funderar på att komplettera med en fast vidvinkel trots att jag är en riktig zoom-junkie (inte för eventuell kvalitetsskillnad utan för att ha en bärbar vidvinkel).