Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Feisolstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
De där ser ju intressanta ut om de håller vad de lovar och till så lågt pris. Fast det skulle ju gärna få finnas ett nummer större också. Jag följer tråden med nyfikenhet.

Jag länkade till en tråd på nikonians.org för lite sedan, men kan inte hitta den tråd där jag postade länken just nu. Där är de iaf mycket positiva.
Det finns ett antal inlägg på dpreview åxå som alla (som jag sett) är mycket positiva.
Sök på Feisol på båda forumen!

Nåväl. Jag fick själv mitt idag. Jag beställde varianten med 4 bensektioner samt ett enbensstativ.
Mycket snabb leverans.

Jag har inte testat dem så mycket ännu (jag har heller inget huvud till ännu), men jag måste säga att jag tycker att finishen är riktigt bra. Okej, det är inget Gitzo, men jag skulle, rent spontant, hålla dessa framför Manfrottos 190 och 055. Hag har dock inte jämfört dem sida vid sida.

Jag har ju inga stora och tunga objektiv, men jag gjorde lite tester med kameran monterad direkt på stativet med mitt 70-210@210 och körde de tider som är som mest känsliga för spegelvibrationer osv och jag kan inte se nån skillnad mot de som är tagna på snabba tider. Skarpt och fint.

Nu ska jag bara ha ett bra huvud åxå...
Har funderat lite på Kirk BH-3, men tycker att det är lite dyrligt.

Edit:
Hittade den andra tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=31621&highlight=stativ

Edit2:
Enligt vad de säger på feisol så är ett större stativ under utveckling.

Verkar vara en kvalitetsprodukt från Taiwan/Kina av alla ställen! De som köpt dem på eBay verkar vara mycket nöjda. Feisol har inte ett enda negativt omdöme på 191 auktioner.

En annan fördel med dessa stativ är att man inte fryser fingrarna av sig när man bär dem i den svenska kylan.

Det är ju knappast så att man går fel om man köper ett Gitzo heller, bortsett från att hålet i plånboken blir större. :)
Till Feisol-stativen får man inte spikfötter och så heller (men man får en fin väska :) och det finns inte som tillbehör. Fast om man verkligen vill ha det så kan man säkert lösa det på något sätt.

Men det ser fräckt ut? :)

Faktum är att kolfibret kändes betydligt kallare än skumgummit när jag plockade upp stativet efter att det varit ute i kylan, så lite nytta gör det nog. Men skillnaden är ju inte lika stor som om stativet hade varit i metall.

ANNONS
Götaplatsens Foto