Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel fokus på 24-70 2,8 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyland

Aktiv medlem
Tycker att min 24-70 tagit oskarpa bilder så jag gjorde ett test med en tumstock.

Har läst en del om felfokuserande canongluggar. Som jag ser det ligger fokus framför den valda fokuspunkten eller?

Bilden är tagen vid bländare 2,8. Är detta fokusfelet stort?

Tacksam för kommentarer från folk som haft liknande bekymmer.

Mikael

Bilagor

• fokustr-002_text21.jpg
    fokustr-002_text21.jpg
    98.9 KB · Visningar: 467
Felet många gör är att de tror att fokuspunkterna ligger exakt i mitten av markeringen på mattskivan. Den faktiska fokusen kan ligga lite till vänster, eller höger i punkten. Därför kan man inte med hjälp av en linjal påvisa att fokusfel föreligger. Fokusen kan nämligen ligga helt rätt, medans fotografen tror att han fokuserat någon annanstans.

Lämna in både kameran + objektivet till Canon RCC eller liknande verkstad för justering.

Det gjorde jag med min som blev sjukt skarp... Jag upplevde samma som du innan.

Mvh /Peter

Ok så kanske det är men när jag kollade i sökaren så var fokuspunkten i stort sett i storlek med den röda fyrkant som jag lagt till på bilden, tycker det ser ut som fokus ligger på vänstra sidan av åttan. Men det kanske inte var riktigt så du menade med centrum av markeringen?

Har ändå tänkt lämna in objektivet på justering ihop med huset, 40D, då jag är besviken på objektivets skärpa. hade förväntat mig mer för 13000:- , Det är inte kul när man tycker 18-55 som följde med mitt 400D tar skrpare bilder.

Mikael

Ok Peter har tänkt göra det, hoppas mitt också blir "sjukt skarpt" ;) Det var just det jag hade hoppats på med denna glugg.

Mikael

Lämna in alla objektiv + kamera för justering... Det är inte fel. Det bör ändå göras med jämna mellanrum om man vill att utrustningen ska vara 100%

mvh /Peter

Min 24-70 felfocuserade också rejält dåligt.
Såg nästan ut som att jag haft vasselin på linsen.
Efter justering av både objektiv och kamera blev jag över förväntan nöjd.

Teknikern jag pratade med sa att man ska tejpa fast ett papper med ett svart streck över på ett cd-fodral.
Sen ska man ställa det plant med bildplanet och testa focus.
Först gör man test med strecket åt ena hållet och sen åt andra. Dvs horisontellt/lodrätt.
Har aldrig testat det själv eftersom mitt problem blev åtgärdat men tydligen ska det vara ganska säkert.
Graderade papper som lutar eller linjaler är ganska osäkert.

Hej,

här på RCC Mölndal gissar de på 5-7 veckor för att kalibrera hus+4 objektiv.

Dystert att vara utan gluggar så länge. I Stockholm trodde de 3 veckor.

En rolig sak var att en tekniker här nere på RCC som jag talade med när jag var inne hos dom sa såhär när jag sa att den frontfokuserade ca 1,5 cm.....Grattis !!

Och han fortsatte...objektiv är komplicerade konstruktioner och det är mycket som ska stämma.

:)

Att dom har mycket att göra på RCC talar ju en del för att det finns en del gluggar/hus på marknaden i behov av justering.

Fyndig kommentar by the way.

Mikael

Jag har varit utan min 24-70 i exakt 4 veckor nu. Till RCC:s försvar ska dock sägas att de var väldigt snabba med att påpeka att "ja du, du får bereda dig på att vänta minst en månad" när jag skickade in den.

Kalibrera gamla objektiv samtidigt som ett nytt

Hej

Jag undrar om det är någon som vet vad det kostar att kalibrera andra objektiv samtidigt som man kalibrerar ett nytt objektiv som felfokuserar.

Tar företaget som kalibrerar det nya objektivet ut pengar för de övriga och i sådant fall hur mycket?

//Batte

Re: Kalibrera gamla objektiv samtidigt som ett nytt

Batte skrev:
Hej

Jag undrar om det är någon som vet vad det kostar att kalibrera andra objektiv samtidigt som man kalibrerar ett nytt objektiv som felfokuserar.

Tar företaget som kalibrerar det nya objektivet ut pengar för de övriga och i sådant fall hur mycket?

//Batte

Ja, du får ingen "mängdrabbatt" om du lämnar in fler objektiv samtidigt...

Jag lämnade in 4 objektiv + kamerahus. Tror det gick på runt 4500-5000 inkl. utbyte at några delar i min 24-70. (+ moms)

Ett mindre objektiv, t.ex 50/1,4 kostar runt en femhundralapp att justera.

En rimlig uppskattning är nog i generella drag 5-750/objektiv och kanske 1000-1500.- för en genomgång av kamerahuset. Egentligen är det nog timkostnad som gäller... För privatpersoner är det ett pris och för CPS-medlemmar ett annat (högre).

mvh /Peter

Hyland skrev:
Att dom har mycket att göra på RCC talar ju en del för att det finns en del gluggar/hus på marknaden i behov av justering.

Fyndig kommentar by the way.

Mikael

Det är det ju alltid... Det är ju rörliga och känsliga grejjer som används. Man brukar rekommendera en justering per år för att ha utrustningen i perfekt skick om du använder grejjerna dagligen.

Det är nog inte Canon-unikt.

mvh /Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto