Annons

fel på NEF-filerna

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Jag har ett liiiiiiiiitet problem. Ett av mina minneskort muppade till sig så jag fick föra över bilderna genom att använda SanDisk RescuePRO-programmet...
filerna överfördes, men vissa av filerna går inte att att öppna i varken Capture eller PS CS.
De går dock att se på via Nikon View....

tips på vad jag kan göra???
 

Micke R

Aktiv medlem
Jag har också haft samma problem med ett nytt Sandisk extreme III-kort två gånger. Några av raw-bilderna ville inte datorn läsa så jag körde RescuePRO-programmet andra gången det hände och bilderna går bra att se i View-programmet.
Jag hade kameran enbart inställd på raw men går det ändå att få ut jpeg-fil från dom?

Är det minneskortet som fungerar dåligt eller kan det bero på kameran (D70)?
Provade formatera kortet igen efter första gången men ändå återkom felet.
Nämnas kan att mitt andra kort Sandisk Ultra II fungerat perfekt hela tiden.
Har både försökt läsa över bilderna till datorn med både kameran och med en ny sandisk-kortläsare men det fungerar inte med någon.

Funderar nu på att reklamera minneskortet.
 

dumbo

Aktiv medlem
Det ligger en fullstor JPEG på ca 700kb inbäddad i NEF:arna från D70. En JPEG basic, tror jag det är. Bättre än ingen bild alls, menar jag.

Jag skulle tro att det är någon skadad "sektor" på minneskortet.
Formaterade du det i kortläsare i datorn? Ingen snabbformatering? Isf borde de dåliga sektorerna maskas bort. Men reklamera för all del.
 

Micke R

Aktiv medlem
Jag formaterade i kameran.

Känns skönt att det verkar vara minneskortet som krånglar och inte kameran.
 

dumbo

Aktiv medlem
I kameran görs bara en snabbformatering utan att kolla så att mediat är okej. Om du formaterar med datorn och inte väljer snabbformatering så borde problemen försvinna, som sagt.
Nåja, det är väl rätt bra garantier på dedär korten så... :)
 
ANNONS