Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"FEL. tryck på avtryckaren igen" D40

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Min fru har en NIKON D40 som är alldeles utmärkt, men ibland låser den sig.
Det står på monitorn:

" FEL. Tryck på avtryckaren igen "

Detta går inte. inget händer.
Några gånger har det ändå släppt och kameran blvit användbar igen.
Sista gången verkar det som att det hjälpte att hålla inne avstryckaren i första läget länge, c:a 10 sek, sen klickade den och texten försvann.
Felmedelandet finns inte i manualen.
Ibland säljs D40 på TRADERA med detta fel, man får inte igång kameran och säljer den som defekt.
Försök med att ta ur batteriet över natten kan hjälpa ibland, men verka inte var rätt metod.
Försök att byta objektiv rengöra kontakterna hjälper inte. Ej heller byte av minneskort.

Någon som vet mer om detta felmedelande????
Någon som har en patentmetod att få bort felmedelandet.
Felet tyx vanlig på just D40

de
Roy
 

iSolen.se

Guest
Min fru har en NIKON D40 som är alldeles utmärkt, men ibland låser den sig.
Det står på monitorn:

" FEL. Tryck på avtryckaren igen "

Detta går inte. inget händer.
Några gånger har det ändå släppt och kameran blvit användbar igen.
Sista gången verkar det som att det hjälpte att hålla inne avstryckaren i första läget länge, c:a 10 sek, sen klickade den och texten försvann.
Felmedelandet finns inte i manualen.
Ibland säljs D40 på TRADERA med detta fel, man får inte igång kameran och säljer den som defekt.
Försök med att ta ur batteriet över natten kan hjälpa ibland, men verka inte var rätt metod.
Försök att byta objektiv rengöra kontakterna hjälper inte. Ej heller byte av minneskort.

Någon som vet mer om detta felmedelande????
Någon som har en patentmetod att få bort felmedelandet.
Felet tyx vanlig på just D40

de
Roy
Slå om kameran till engelska, notera exakta felmeddelandet.

Nu kommer det gå bättre att googla.

Edit: finns massor med info här:

http://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=d40+error+press+release+again
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Tack för ett bra tips!
Dessvärre har jag inte lyckats hitta något mer än spekulationer och råd att lämna in kameran.
Reset med de gröna knapparna är testat av mig själv oxo.
Därmeot verkar det som fenomenet uppträder även på andra modeller av NIKON:s mindre systemkameror.

Det borde väl vara någon som haft detta felmeddelande?

Som jag nämnde försvann felmeddellandet när jag höll in avtryckaren länge i AF läget.
Vi får se om det går nästa gång den hänger sig.
Men om detta var rätt metod eller en tillfällighet vet jag ju inte.

de
Roy
 

iSolen.se

Guest
Tack för ett bra tips!
Dessvärre har jag inte lyckats hitta något mer än spekulationer och råd att lämna in kameran.
Reset med de gröna knapparna är testat av mig själv oxo.
Därmeot verkar det som fenomenet uppträder även på andra modeller av NIKON:s mindre systemkameror.

Det borde väl vara någon som haft detta felmeddelande?

Som jag nämnde försvann felmeddellandet när jag höll in avtryckaren länge i AF läget.
Vi får se om det går nästa gång den hänger sig.
Men om detta var rätt metod eller en tillfällighet vet jag ju inte.

de
Roy
Vad jag googlade mig till var att slutaren inte fullföljt rörelsen. Kolla i kameran nästa gång det händer, det ska visst synas ett par lameller om det är det felet. Att byta en slutare är inte döden för en kamera, det är en rutinoperation.
 

ROYSAN

Aktiv medlem
OK, men spegeln är nere vilket jag har sett vid försök att byta obejktiv när detta händer.
Så jag menar nog att slutaren är hel.
Någon skrev ju att han hade petat på ett kugghjul och fått igång den.
Det kan i och för sig styrka vad du säger.

Men när jag väl får kameran att "klicka" så tar den en bild, Det verkar ju då som om slutaren var stängd och felfri.

de
Roy
 

iSolen.se

Guest
OK, men spegeln är nere vilket jag har sett vid försök att byta obejktiv när detta händer.
Så jag menar nog att slutaren är hel.
Någon skrev ju att han hade petat på ett kugghjul och fått igång den.
Det kan i och för sig styrka vad du säger.

Men när jag väl får kameran att "klicka" så tar den en bild, Det verkar ju då som om slutaren var stängd och felfri.

de
Roy
Slutaren hänger inte ihop med spegeln, det är olika mekanik. Du kan inte dra några slutsatser där.

Kameran tar bilden men slutaren återgår inte till ursprungsläget.
Nu vet jag inte om man kan lyfta spegeln på en D40 manuellt men du kan ju alltid göra mirror-up för at kolla efter.
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Slutaren hänger inte ihop med spegeln, det är olika mekanik. Du kan inte dra några slutsatser där.

Kameran tar bilden men slutaren återgår inte till ursprungsläget.
Nu vet jag inte om man kan lyfta spegeln på en D40 manuellt men du kan ju alltid göra mirror-up för at kolla efter.
Har haft samma problem med min D3000 ibland. Har den nu inlämnad på Lasses kameraservice, de säger att det oftast beror på att något hänger sig i något steg...slutaren, bländarmekanism osv. och att man byter ut någon del i kameran. Jag har tur att få det åtgärdat, eftersom min är såpass ny med så få exponeringar.

Problemet ska tydligen finnas/kunna dyka upp på Nikon D40, D60, D3000...

/John
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Har haft samma problem med min D3000 ibland. Har den nu inlämnad på Lasses kameraservice, de säger att det oftast beror på att något hänger sig i något steg...slutaren, bländarmekanism osv. och att man byter ut någon del i kameran. Jag har tur att få det åtgärdat, eftersom min är såpass ny med så få exponeringar.

Problemet ska tydligen finnas/kunna dyka upp på Nikon D40, D60, D3000...

/John
"The part that controls the aperture and shutter had failed causing an error. This part was replaced and electrical adjustments and cleaning were performed. All functions were returned to factory specifications."
 

Lizard

Medlem
Har också haft detta fel på en D40

Min D40 hade samma fel med. Skickade in den till Nikon, garantin hade gått ut, men när jag fick tillbaka den så hade dom fixat det på garantin iaf. behövde inte betala nåt.
Men nu efter ca. 5000 exponeringar till så har det kommit tillbaks ibland.
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Det vore intressant att veta hur stor andel av dessa kameror i %, som felet dyker upp på...

Jag hoppas iaf. att min kommer fungera, efter service.

/John
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Det har hänt flera gånger under sommaren.
Genom att ställa ner kameran resolut mot ett bord, dvs ge den en lätt smäll, släpper felet.
Dvs ställ ner kameran resolut på bordet från exvis 5 cm höjd, "dunk", tryck på avtryckaren som det står i displayen, kameran klickar en svart bild och är sedan klar för nya jopb.
Nu är det mycket länge sedan det hände, men jag har gjort detta några ggr i sommar med gott reultat.
Obs detta är mitt tips och jag tar inget ansvar för vad du gör med kameran.
Slår du sönder den är ansvaret ditt....
Saken antyder möjligen att det är slutaren som hänger sig rent mekaniskt, och att det då släpper med en lätt smäll.
Prov med slag i andra riktningar hjälper inte.

Det vore kul att höra om någon annan ka få "lös" sin D40 med denna metod??????

För övrigt är D40 en härlg liten lätt kamera som man får till billig peng och som duger till det mycket.

de
Roy
 

Kenhag06

Ny medlem
Det har hänt flera gånger under sommaren.
Genom att ställa ner kameran resolut mot ett bord, dvs ge den en lätt smäll, släpper felet.
Dvs ställ ner kameran resolut på bordet från exvis 5 cm höjd, "dunk", tryck på avtryckaren som det står i displayen, kameran klickar en svart bild och är sedan klar för nya jopb.
Nu är det mycket länge sedan det hände, men jag har gjort detta några ggr i sommar med gott reultat.
Obs detta är mitt tips och jag tar inget ansvar för vad du gör med kameran.
Slår du sönder den är ansvaret ditt....
Saken antyder möjligen att det är slutaren som hänger sig rent mekaniskt, och att det då släpper med en lätt smäll.
Prov med slag i andra riktningar hjälper inte.

Det vore kul att höra om någon annan ka få "lös" sin D40 med denna metod??????

För övrigt är D40 en härlg liten lätt kamera som man får till billig peng och som duger till det mycket.

de
Roy
Tack det hjälpte. Nu fungerar min Nikon D3000 igen!!
 
ANNONS