Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fett till objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Zewrak

Aktiv medlem
Har ett objektiv som kärvar, undrar om någon har något bra tips på fett att använda till det? Vill ju inte ha på något som klättrar in i objektivet när det blir varmt ute.

Zewrak skrev:
Har ett objektiv som kärvar, undrar om någon har något bra tips på fett att använda till det? Vill ju inte ha på något som klättrar in i objektivet när det blir varmt ute.

Jag skulle nog lämna in det på service än vad du tänker göra. Det kan lätt bli väldigt fel om man inte har rätt kunskaper. Sedan kan det ju vara ett billigt objektiv som kanske inte spelar så stor roll...

Jag har redan monterat ned det och rengjort det, det är ett gammalt M42 ryskt med enkel konstruktion. Men fettet var grusigt så jag har tagit bort det, behöver lägga på lite nytt innan jag skruvar ihop det igen. Men tack för omtanken :).

Jag har industrifett, som garanterat klarar värmen och friktionen, men det är ju hälsosamt som en gevärskula, så helst vill jag ha något lite vänligare. Så finns det något bra och tåligt fett som rekommenderas? :)

Motorolja?

Skämt åsido:

Det finns på båtaffären ett fett som används till insmörjning av propelleraxlar mm. Det är tåligt och blått.

Kolla länken:
Fett

Du bör nog ta reda på vad det ska vara för fett, väldigt specifikt. Mindre skoj blir det om vissa komponenter i fettet avdunstar över tid och bildar beläggningar på linsytorna:-/

Makten skrev:
Du bör nog ta reda på vad det ska vara för fett, väldigt specifikt. Mindre skoj blir det om vissa komponenter i fettet avdunstar över tid och bildar beläggningar på linsytorna:-/

Precis, därför jag tänkte det vore passande att fråga här. Någon måste ju ha fixat objektiv någon gång.

En kameraverkstad kan nog sälja lite fett till dig, om du tar kontakt med dem.

Daniel,

kom du till klarhet med vilken typ av fett som är lämplig? Nu sitter jag i samma sits som du satt i

/Henrik!

ANNONS
Götaplatsens Foto