Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FF fuji/nikon super CCD?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det är spännande, ett eventuellt äktenskap i mellan Nikon och Fuji kan nog bli riktigt roligt, jag tror att Nikon köper upp Fuji ganska snart.

/kent

Enligt Babelfish blir översättningen till engelska så här:
According to us the most recent news which obtains from Japanese 网友 place, 2007.04.18 dates, the Nepali Kang optics joint-stock company and the JapaneseFujijoint-stock company jointly holds the press conference in the US Empire State Building, at the meeting both sides announcedNepali Kangpurchases Fuji Super CCD and the digital camera serviceby1250000000000Japanese Yen, forms the new Nepali Kang Fuji optical electron limited company (Ni-Fuji).

At the meeting at the same time opposite party announced two new SUPER the CCD chip. Area is 35.8X23.8MM, 22 million picture elements, have 24 digital channels, the coordination high speed store saving, may complete the complete data in 24 milliseconds read-write. An area do not be 30.2X20.1MM, has 14 million picture elements, with the preceding dissimilarity, has 24 digital channels, the coordination high speed stores saving, may complete the complete data in 15 milliseconds read-write.

Som jag tolkar det en FF på 22 Mpixel och en 1,25-faktors på 14 Mpixel.

Bokeh skrev:
Ja det är spännande, ett eventuellt äktenskap i mellan Nikon och Fuji kan nog bli riktigt roligt, jag tror att Nikon köper upp Fuji ganska snart.

/kent

:O) Det vore ju nått, fast det tror inte jag. Min gissning är att Fuji är MYCKET större än Nikon som företag. Kvar blir då Fuji-fotoavdelning, men det är nog inte så intressant det heller eftersom det troligen inte är de som äger fabriken som gör CCD:erna.

Utökat samarbete är dock troligt eftersom Nikon är i behov av en ny leverantör av CCD:er. Dels för att Sony gett sig in på DSLR marknaden och dels för att möta upp mot Canons bättre tonomfång. Fuji får i gengäld fortsätta att åka snålskjuts på Nikons hus och objektivsortiment.

Mavrick

Synd att diskussionen tog slut där.. Det där låter ju helt fantastiskt tycker jag..
Vilket drömcenario..

Nikon sopar mattan med allt vad Canon heter och släpper en FF med dynamiskt omfång som färgfilm i samarbete med Fuji..
Det gäller förstås att den ligger i samma prisklass som Eos 5D för att slå igenom stort förstås..

Det är alltid roligt att knäppa storebror på näsan :) Även om det isåfall skulle bli den första gången det händer :)

Danlo skrev:
Synd att diskussionen tog slut där.. Det där låter ju helt fantastiskt tycker jag..
Vilket drömcenario..

Nikon sopar mattan med allt vad Canon heter och släpper en FF med dynamiskt omfång som färgfilm i samarbete med Fuji..
Det gäller förstås att den ligger i samma prisklass som Eos 5D för att slå igenom stort förstås..

Det är alltid roligt att knäppa storebror på näsan :) Även om det isåfall skulle bli den första gången det händer :)

första gången? det händer ju hela tiden..
;)

Ett är iaf säkert: Nikon måste förse deras fotografer med FF eller en APS-C-sensor med lika lågt brus som Canons modeller.
Och varför inte låta Fuji tillverka sensorer, så kan Sony stå där med deras brusiga sensorer, utan att hämma Nikon-användarna.

Jag börjar iaf (tyvärr) tröttna, men kan tänka mig att hänga kvar vid Nikon tills det är dags att ersätta min D1H, (vilket kan dröja) och då är det inte omöjligt att jag drar till Canon
, och tar med mig min uppsättning Nikon-objektiv och använder dem på canon-hus med adapter. Manuell fokus har jag inget emot.

Dock ser jag helst att Nikon gör någonting åt situationen, då jag eg inte vill byta.

OM nikon kommer med en ff-kamera och en med 1,25crop så måste det innebära en MASSA nya roliga glas till dem =)

Hur som helst blir det riktigt intressant vad som än händer

Maverick skrev:
Det är inte bruset som är ett problem utan tonomfånget...

/Maverick

En fullformats-sensor (med den större möjlighet till kortare skärpedjup det innebär) byggd på Fujis Super-ccd-teknik (som lär ge ett större dynamiskt omfång) skulle kunna vara det som får mig att köpa en digital SLR.
Prislappen skulle kunna vara det som hindrar mig...

Jaha, o så dog den diskussionen... vad har hänt sen sist? Någon som vet om det blir någon FF från Nikon? Vad hände med Fuji+Nikon-grejen?

Bokeh skrev:

/kent

Vad jag vet är Fuji ett mycket, mycket större företag än Nikon så det blir kanske tvärtom ;-)

Enligt Wikipedia:

Fujifilm: Omsättning ¥2667 miljarder, 75845 anställda. (största fotobolaget i världen för övrigt)
Nikon: Omsättning ¥731 miljarder, 16758 antällda.

... så det kan mycket väl vara Fuji som köper Nikon som nämnts tidigare ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto