Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FF Kamera för gamla objektiv (A7, 5D MKII...)

Produkter
(logga in för att koppla)

Chuggington

Ny medlem
Hej!
Jag behöver absolut inte en till kamera, men har nästan bestämt mig för att köpa en ändå.

Jag är "investerad" i micro four thirds grejer, men har precis börjat köpa på mig gamla manuella objektiv (M42, Konica, Minolta just nu) och blev sugen på att köpa en kamera med större sensor för att få ut lite mer av dessa. Kanske, kanske nån APS-C, men helst Full Frame för att få ut dom där extra millimetrarna...

Just nu står det mellan Canon 5D MKII och Sony A7 som verkar gå att få för ungefär samma peng, och det är typ där gränsen går.
Kameran ska i huvudsak användas för video, och jag kommer inte inom överskådlig framtid köpa några objektiv avsedda för respektive system, utan bara använda gamla objektiv med adapters (så autofokus och sådant är i princip ointressant).

Haken verkar vara att A7 inte är så bra på video, medans 5D MKII inte kommer acceptera lika många objektiv problemfritt. Hur väljer man? Har jag missat någon annan kamera?

Skall du köra manuella gamla objektiv så skulle jag absolut gått på spegellöst.

Vill du dessutom ha småbild (vilket passar bäst för småbildsobjektiv) så är det något hus ur Sony A7-serien som gäller.

APS-C fungerar också, men du utnyttjar du inte hela objektivens glas, och får dessutom lite annorlunda bildvinklar. Vill du ändå satsa på det så är det A-6000-serien som du kan kika på, eller Canons M-serie.

Fuji är jättefina för foto, men framför allt de äldre är inte lika bra att filma med, så i ditt fall så skulle jag nog skippa de.

Var jag du så skulle jag alltså kika främst på ett kamerahus ur A7-serien. Finns de som är optimerade för film (S).

Skall du köra manuella gamla objektiv så skulle jag absolut gått på spegellöst.

Vill du dessutom ha småbild (vilket passar bäst för småbildsobjektiv) så är det något hus ur Sony A7-serien som gäller.

APS-C fungerar också, men du utnyttjar du inte hela objektivens glas, och får dessutom lite annorlunda bildvinklar. Vill du ändå satsa på det så är det A-6000-serien som du kan kika på, eller Canons M-serie.

Fuji är jättefina för foto, men framför allt de äldre är inte lika bra att filma med, så i ditt fall så skulle jag nog skippa de.

Var jag du så skulle jag kika främst på ett kamerahus i A7-serien. Finns de som är optimerade för film (S).

Tack, lite så jag känner också med APS-C - visst, jag har 2x crop nu, och får 1.5x om jag köper nån APS-C, men kanske lika bra att gå hela vägen direkt. A6000 verkar ju sjukt prisvärd, Fuji verkar superfina, men blir dyrt då jag skulle vilja ha någon nyayre, och nya Canon M50 har ju bildstabilisering vilket vore fint eftersom objektiven saknar det men... ändå inte så stor skillnad mot min huvudkamera :/

A7S eller nyare modell vore ju trevligt, men runt 5000kr tror jag är mitt max för en "extra videokamera enbart för gamla objektiv" :)

Du kan enbart använda M42 på Canon 5d, inte gamla Konica eller Minoltaobjektiv. Krävs en glasadapter med värdelös kvalitet i så fall. På Sony a7 går det däremot utmärkt.

Jag har A7 och har haft 5Dii. På 5D provade jag ett objektiv med C/Y-bajonett och C/Y-adapter till Canon EF. Det gick inte helt bra. Kameran tycktes inte fatta ändring av ljusinsläpp med varierande (manuell) bländare. Provade nyss på den 40D jag har kvar och liknande oanvändbart. På A7 har det inte varit några problem alls. Handhavandefel eller annat?
Med A7 har du focus peaking och kan delförstora sökarbilden för att lättare sätta fokus under pågående inspelning. Video använder jag knappt men har ändå kört vid enstaka tillfällen med A7. Aldrig med 5D.

Från den iofs begränsade erfarenheten kan jag bara föreslå A7

Den är f.ö. min huvudkamera och som jag trivs utmärkt med. Mestadels med helt eller delvis manuella objektiv. (kan styra bländaren på min Canon-optik)

Du kan enbart använda M42 på Canon 5d, inte gamla Konica eller Minoltaobjektiv. Krävs en glasadapter med värdelös kvalitet i så fall. På Sony a7 går det däremot utmärkt.
Enbart M42 är inte helt riktigt (men korrekt om man bara diskuterar de fattningar som TS räknar upp i urinlägget).

På den här Wikipediasidan finns registeravstånden för en hel massa olika objektivfattningar. De fattningar som står längre ner än en viss fattning går att använda med adapter på den specifika fattningen. (Modulo att om det är alltför liten skillnad i registeravstånd så får det inte plats en adapter).

T.ex. så går det att använda Olympus OM-objektiv, Nikon F-objektiv och Leica R-objektiv på Canon EOS med adaptrar. Minolta A-objektiv skulle i princip gå att använda om man kunde tillverka en tillräckligt tunn adapter, men det är nog stört omöjligt.

Jag får rätta mig, lite.
Blev tvungen kolla hur man ska göra på Canon. Lite youtube och egna prov så:
Började med M-läge. Och jag upptäckte att bländarvärdet i kameran sätter man på objektivets max oavsett om man bländar ner objektivet. Ska lägga till att det sitter ett chip i min adapter som antagligen svarar till kameran att den lyder bländarvärdet som kameran beordrar. Så i mitt fall fungerar det inte att låta kameran tro att den kan sätta en annan bländare än max även när jag faktiskt bländar ner objektivet. Det här har säkert med fullöppningsmätning att göra. (Med optisk sökare vill man ha det så. Max ljusinsläpp för bästa möjliga sökarbild.) Nerbländning först vid avtryck - förutsatt att kamera och objektiv kommunicerar.
Det visar sig funka även i Av (bländarförval). Samma där - kameran på max bländare oavsett nerbländat objektiv. (Zoomar med variabel maxbländare blir antagligen lite trixande)

A7:an och Nex (Sony) 5R med vilken jag började testa helmanuella objektiv, kör jag A och ibland M med auto-ISO. Adaptrar utan chip.
För mig känns det förutsägbart och enkelt jämfört med mina försök med Canon. Ev mest en vanesak dock.

Då är 5D utesluten, trodde det skulle gå med lite fler objektiv, men det blir nog lite problematiskt.
Hittad den här listan: https://www.panoramaplanet.de/comp/
Där det verkar som att vissa varianter av t ex Helios 44-2 funkar, andra inte - då blir det lite trist om man hittar nåt fint objektiv på loppis eller så och sen inte kan använda det.

Adaptrar till Sony beställt...

ANNONS
Götaplatsens Foto