Annons

Film

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Hej!

Det är så att jag ska fota en modell utomhus, vilken film ska jag välja!? Har än så länge bara fotat svart/vitt och pyttelite färg. Då jag har fotat färg tidigare har jag användt mig av diafilm som ger otroligt snygga färger. Men jag har dock ej tillgång till labb längre och måste därför välja en "vanlig" färgfilm som kan framkallas i fotoaffär.
Finns det ngn film som motsvarar diafilmens färger eller?

Tacksam för svar!
 

gbjerne

Aktiv medlem
För mig gäller bara kodaks porta filmer finns i 160 resp 400 asa.

Talet följes av VC eller NC.

Vill du ha "bra tryck" i färgerna rekomenderas VC varianten vill du ha mer neutrala så prova NC filmerna


Du kan se resultatet av 160 VC i mitt student album.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=2290


Fungerar inte länken kolla på mitt album "student"

Lycka till
 

Linis

Avslutat medlemskap
jag såg nyss ditt kort här på fotosidan, men på din hemsida är ju studentbilderna mindre skarpa i färgerna. Har du trixat med dom i photoshop eller hur kan det komma sig att dom inte är lika skarpa i fägerna på din hemsida?
 

gbjerne

Aktiv medlem
Skärpan beror på att bilden på hemsidan är skannad via flatbädd medan bilden här är scannad via film scanner.

Håller på att göra om hemsidan så nya bilder är på väg!
 

gbjerne

Aktiv medlem
Jo även en del retuchering via PS.
Stolen är bort plockad.
Men ingen ting är gjort åt skärpa eller färger.

MVH Gustaf
 

Linis

Avslutat medlemskap
är förfärlig förbannad, kodak porta 160VC finns inte i denna lilla stad. Utan vill man ha den filmen får man beställa 10pak, vilket är lite väl dyrt... så om det finns någon som har andra bra tips så ge dom till mig!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tyvärr är det så även i större städer, Är det inte fuji superia eller kodak gold, så blir det genast svårare eller dyrare.

Annars kan man ju alltid dra ihop några medlemmar och köpa lite udda filmer i storpack. Kunde ju vara en bra idé kanske?
 

berga

Aktiv medlem
Jag vet att CIV inte är stort, men det finns väl någon studiofotograf eller fotoatelje som använder 135-film? Du kan ju fråga om du får köpa av dem.
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Filmtips:

Inne i studio med blixtar: Kodak Portra 160 NC.

Utomhus: Kodak Portra 400 VC

Kodak Supra 100 och 400 är också utmärkta allroundfilmer.

/Jacob vP
 

Linis

Avslutat medlemskap
kollade nyss upp postorder sidorna, men vad menas; Portra VC 160 4x5 (vad menas 4*5?) och Portra VC 400 120, vad står 120 för?? samma när det gäller Portra VC 400 135-36 vad står 135-36 för!???
 

ols

Aktiv medlem
120 = mellanformat
135-36 = 135 är småbildsformat 36 antal exp dvs antal bilder
4*5 = borde vara 4 gånger 5 tum men det har jag aldrig sett så den frågan bollar jag vidare
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
4x5 tum är bladfilm och kallas även för storformat.

"vanlig" film/småbild kallas 135 och det är väl det du använder antar jag
 

Eglon

Aktiv medlem
Jag har ett par rullar 160VC som du kan få köpa ifall du vill testa filmen snabbt.
Håkan (bor i Kristianstad)
 

Linis

Avslutat medlemskap
Tack Håkan, men jag har precis fixat med en vän från Malmö som ska köpa till mig. Sen fick jag höra att man skulle använda porta 400 vc för utomhusfotografering ej 160 !? Men klöddar det sig men min väninna så hör jag av mig.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hummm... jaha 400 utomhus istället för 160 ??
Borde vara tvärtom ju....men vad vet jag..

Dessutom borde ju faktiskt 160 vara bättre, pga mindre kornstorlek..ljuset räcker ju med en 160 film...
 

LIQ

Aktiv medlem
Du kan också prova Fujifilm Reala...

ISO 100, mycket fint korn, bra skärpa, ger djupa och fina färger, särskilt om den överexponeras ett steg.

Labbet har större betydelse än vilken film Du väljer.
 
ANNONS