Annons

Filma med Canon 5D MarkII (Hackigt)

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Satt igår och skulle redigera ihop en film som jag filmat med min 5D Mark II, problemet är att det är alldeles för hackigt och jag kan inte äns titta på filmen eftersom det hackar för mycket. Filmen ser bra ut i kameran men hackar i datorn.

Jag har en Mac Book Pro

  • 2.33 GHz Intel Core 2 Duo med 2 GB DDR2 minne (Alu chassi).
  • Jag har filmat med ett 16 GB Sandisk Extreme CompactFlash 30MB/s.
  • Redigerar med Adobe Premiere Pro CS4

Vad behöver jag göra för att det skall funka?
  1. Köpa mer ram-minne?
  2. Filma med ett snabbare kort?
  3. Jag behöver väll inte köpa en ny dator?

Lite frustrerad eftersom att jag köpte kameran för att kunna filma och har tagit på mig ett filmjobb nästa helg :-(
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jag tror inte att ditt minneskortet spelar roll någon roll här.

Det är troligen datorn som är lite för slö, eller kanske snarare din mjukvara som kräver lite mycket. De filmfiler som kommer ur kameran är ju enormt krävande. Du kan ju prova att ladda ner vlc-player (http://www.videolan.org/vlc/) som är väldigt snäll mot hårdvaran när det gäller att spela upp tunga videoklipp.

I värsta fall är det ditt alu-chassi som spökar. :-(
 

matlep

Aktiv medlem
Det är ett gränsfall att din dator är lite för långsam.

Ett trick som har hjälpt några är att installera tillägget "Perian" som är en hjälp codec för video. Ladda ner här: http://perian.org/

Annars så är det mer minne och snabbare diskar som gäller. Men det absolut bästa är att konvertera materialet till ett annat format. Den codec som 5D filmar med är inte speciellt snäll.

Läs i denna långa tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101171
 

jobe69

Avslutat medlemskap
Datorn är långsam

Har samma problem själv.
Har en Dell från 2004 med 3.6 Intel-processor och ett x1650 grafikkort.
Tror man får gå till minst en modern processor med Dualcore eller Quadcore och så ett fräscht grafikkort.
Tyvärr, men det blir iaf bra.
Quicktime visar iaf filmerna mycket bättre på min gamla dator än de andra spelarna.
 

FrePe

Aktiv medlem
Eller så köper du en sådan här för att spela upp filmerna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473945

Ett billigar alternativ till ny dator, kanske även billigare är mer ram till en sådan laptop? WD:n är inte en perfekt produkt men den spelar det mesta & ger mycket för den knappa tusenlappen.

Mvh

Fredrik
 

stonevalley

Aktiv medlem
Shit... Misstänkte att den kanske var datorn som är för slö. För det kan inte vara att jag filmat i för hög upplösning? Men kamerans RAW inställningar kanske inte har något med filmningen att göra?

Känner verkligen inte för att köpa en ny dator :-(
Syftet med min filmning är att jag skall kunna redigerar materialet i Adobe Premiere. Testade VLC men det hackade fortfarande blev dock lite bättre. Skall beställa mer Ram-minne och se om det hjälper. Ingen som har en liknande dator som har fått det att funka?

Skall gå igenom den lååånga tråden i kväll.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Du kan konvertera filerna med hjälp av tex cineform. Du packar helt enkelt upp dem till ett läsbart format, tex avi.
Filerna blir ohyggligt mycket större, men mycket lättare för datorn att hantera. Du kan spela och redigera dem även med en helrutten dator.
 

jonasforsgren

Aktiv medlem
VLC är totalt värdelös på att spela upp filmer from 5DMKII. Kanske fungerar bättre med några extra tillägg.
Titta på filmerna i quicktime.

Redigera i iMovie så ska det nog fungera hur bra som helst. Gör det iaf för mig.
Jag skulle tro att det är Premiere som orsakar ditt problem.

OBS lägg filmen på datorn, spela inte upp direkt från kortet.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Svårt att säga, jag har bara en normal dator så jag kan bara se filerna på ett vettigt sätt efter konvertering. Men tycker det ser jävligt bra ut. Ser inga artifakter eller komprimeringar.

Programmet är gratis i 10dgr eller nåt sånt, så du kan ju enkelt prova själv.
 

stonevalley

Aktiv medlem
Kanon! Är det Neo scene som jag skall ladda ner? Skall testa detta och sedan återkommer jag med resultat. Tack för hjälpen!
 

matlep

Aktiv medlem
Shit... Misstänkte att den kanske var datorn som är för slö. För det kan inte vara att jag filmat i för hög upplösning? Men kamerans RAW inställningar kanske inte har något med filmningen att göra?

Känner verkligen inte för att köpa en ny dator :-(
Syftet med min filmning är att jag skall kunna redigerar materialet i Adobe Premiere. Testade VLC men det hackade fortfarande blev dock lite bättre. Skall beställa mer Ram-minne och se om det hjälper. Ingen som har en liknande dator som har fått det att funka?

Skall gå igenom den lååånga tråden i kväll.
Prova Perian också. Det funkade för mig på min gamla MBP med samma konfiguration.
 

hvenafoto

Aktiv medlem
Shit... Misstänkte att den kanske var datorn som är för slö. För det kan inte vara att jag filmat i för hög upplösning? Men kamerans RAW inställningar kanske inte har något med filmningen att göra?

Känner verkligen inte för att köpa en ny dator :-(
Syftet med min filmning är att jag skall kunna redigerar materialet i Adobe Premiere. Testade VLC men det hackade fortfarande blev dock lite bättre. Skall beställa mer Ram-minne och se om det hjälper. Ingen som har en liknande dator som har fått det att funka?

Skall gå igenom den lååånga tråden i kväll.
Borde att gå att spela upp i VLC på din burk med flyt. Videoströmmen H.264 är "tyngre" för datorn men ändå så borde det funka. Sedan gillar jag inte att de använt containerformatet .MOV när ISO satt en MP4 container standard. kolla förslaget på att konvertera filen h.264 är rent genereelt inget bra redigeringsformat men otroligt snyggt visningsformat.
 

pipur

Aktiv medlem
konvertera till nåt som funkar - lägre upplösning t.ex.
redigera järnet
byt sedan till originalmaterialet i dina timelines
rendera

alternativt jobba med .edl-listor men du sitter ju på samma burk...

så jobbar en ljudtekniker jag känner - han får filer med originalljud men slaskbild eftersom han bara redigerar ljudet på något där bilden redan redigerats.

lycka till!
/p
 

stonevalley

Aktiv medlem
Älskar det här forumet! Jag installerade Perian och vipps slutade min filmer att hacka när jag spelar upp dem i quicktime player, kul! :) Dock fortfarande samma problem i Adobe Premiere men jag skall testa Neo scene i kväll och se om det löser mina problem. Tack!
 

stonevalley

Aktiv medlem
Laddade ner Neo scene och konverterade mitt material men det hjälpte inte, lika hackigt med både hög, medium & låg kvalitet. Testade med Imovie där det fungerade bättre men ändå alldeles för hackigt. Efter konverteringen så hackar även klippet i Quicktime player vilket inte original klippet gör.

Upptäckte även att min nya HDV Videokamera hackar lika mycket i premiere men inte i Imovie medans mitt vanliga DV material fungerar i både Premiere och Imovie.

Beställde mer RAM minne men det gick endast in 1 GB mer så jag är tveksam om detta kommer att göra någon skillnad.

Har suttit i flera timmar och letat info på nätet men inte kommit längre. Kan det vara någon inställning i Premiere som är fel? Jag vet inte riktigt om jag använder rätt preset till mitt material.

Finns det någon som har samma dator som jag som lyckats redigera utan problem? Bara undrar om jag skall ge upp eller fortsätta söka? Om inte... vilken bärbar Mac har den prestanda som jag behöver?
 

stonevalley

Aktiv medlem
Klippet jag experimenterat med är endast 2 min lång och har testat på både extern FW disk och med filen i datorn med samma resultat.
 
ANNONS