Annons

Filmen om Terje

Produkter
(logga in för att koppla)

MNB

Aktiv medlem
Om vi skulle bli kompisar i den virtuella världen, maila varandra varje dag och du i efterhand fick veta att det jag skriver till dig är lögner och påhitt. Hur skulle du uppfatta det?
Tråkigt, men gått vidare. Kanske bara är jag, men har man inget bättre för sig än att hacka på någon som redan erkänt sina fel?

Då undrar jag hur man mår själv...ingen är felfri. Du ljuger t ex också. Varje dag säkert. Det gör alla. Sen om dom är stora eller små lögnerna. Men lögner är det.

Det är ingen som försvarar Terje bildmanipulering. Men släpp sargen nu, det var vadå 8 -9 år sedan?

Något inte att glömma i allt detta tycker jag som är viktigt. Även fast Terje säger att han mår bra nu osv. Så finns det andra på nätet som mår jävligt dåligt mentalt, för det gör folk. Inte blir det bättre av att folk ska hålla på och älta det.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det kanske var en passning till mig? Jag kan fråga dig också. Om vi blir brevkompisar, skriver till varandra ofta. Talar om livet, våra kärlekar och det vi vill med våra liv.

Och du i efterhand får veta att det jag skriver är lögner, jag ljuger dig rakt upp i ansiktet. Hur skulle du känna inför det?
Nej Ulf, det var ingen passning till dig (ingen nämnd, ingen glömd). Självklart skulle jag bli upprörd och heligt förbannad om någon bedrog mig på det sätt som du beskriver ovan, men nu talar vi inte om en privat relation, dessutom har Terje redan tagit ansvar för vad han gjort och bett om ursäkt för det. För att vara övertydlig;

Jag försvarar inte det Terje gjort, men all heder till honom för att han till slut tog tjuren vid hornen och erkände sitt misstag, vad mer vill ni !? Vill ni se han död, är ni nöja då !?

LÄGG NER FÖR H*LVETE 🤬 !!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu tycker jag att du överdriver en smula. Visst uppmärksammades fallet mycket i branschmedia, typ fototidningar, på fotosidan, och allra mest på obskyra sajter som Flashback, där folk kan vräka ur sig precis vad som helst i anonymitetens namn.
Men i allmänna nyhetsmedia var det ingen särskilt stor nyhet. Faktum är ju att den stora majoriteten svenskar inte har en susning om vem Terje är, än mindre att han har manipulerat bilder. Det är bara vi med specifikt foto- och naturintresse som känner till och minns denna story.
Att påstå att Terje-historien fick mer uppmärksamhet än vad en seriemördare skulle ha fått, det är en grov överdrift. Men visst håller jag med om att proportionerna i många fall var orimliga. Jag skulle hellre jämföra med metoo-vågen häromåret, där ett antal personer fick löpa gatlopp i media på mycket lösa grunder.

Jag har inte själv sett SVT-filmen, men tänker göra det ikväll. Ska bli intressant att se om den tillför något nytt till storyn.
Det var ändå så pass att ordet "terja" fäste så mycket att det kom med på Språkrådets nyordslista det året. Sedan har det väl inte direkt fastnat som ord, men det är det många som inte gör. Som ord tycker jag att det var riktigt uselt, men likväl kom det med och det hade det inte gjort om historien inte fått en hel del uppmärksamhet. En del i detta var förstås de rent sensationella kontakterna med lodjur, liksom att mårdhunden plötsligt dykt upp så långt ned i Sverige. Ja, eller påstods ha dykt upp. Sedan är det många saker som går in genom ena örat och ut genom det andra hos folk, så det är säkert många som ganska snabbt glömt vem mannen med skäggstubb, lite ovanlig dialekt, cigg i mungipan och ofta ganska mörka och kanske lite mystiska naturbilder var.

Om jag söker så hade t ex SvD så var hans namn med i fyra olika nummer under 2011, varav ett är ett heluppslag med stor bild på Terje själv. Till saken hör förstås också att han fått en myndighets, Naturvårdsverkets, fotopris med en bild som hörde till de där lodjur klistrats in; liksom historien med de hundratusentals kronor som Terje gjort olika uppdrag för åt Söderhamns kommun. Hade det inte varit för olika ingredienser av den här arten så hade säkert historien inte uppmärksammats så mycket utanför den närmast sörjande kretsen, i bemärkelsen naturfotografer, fotointresserade etc. Dock agerade ju inte media på det sätt som under "metoo", vilket var ett fullständigt publicistiskt haveri. Det var lite av den perfekta stormen när kultursektorn inklusive medierna hamnade i någon slags "feedbackloop" med varandra.

Red: ett "med" saknades
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Nej Ulf, det var ingen passning till dig (ingen nämnd, ingen glömd). Självklart skulle jag bli upprörd och heligt förbannad om någon bedrog mig på det sätt som du beskriver ovan, men nu talar vi inte om en privat relation, dessutom har Terje redan tagit ansvar för vad han gjort och bett om ursäkt för det. För att vara övertydlig;

LÄGG NER FÖR H*LVETE 🤬 !!
Det var precis så det såg ut på Terjes blogg, det fanns många "brevkompisar" och det var en hjärtlig och förtrolig stämning. Jag skiter i bilder som har varit, det är avklarat sedan länge. Det viktiga för mig är att det går att lita på varandra. Ett forum förutom tekniksnack är också en social gemenskap, där vi umgås.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
liksom historien de hundratusentals kronor som Terje gjort olika uppdrag för åt Söderhamns kommun.
Det kan man ju sätta i relation till Maud Olofssons (c) E on affär som kostade skattebetalarna ~ 50 MILJARDER (50 000 000 000) kronor, men mig veterligen får inte hon löpa gatlopp på nätet eller i medierna, trots att detta inträffade närmare nutid (mig veterligen), än vad Terjes klavertramp gjort.
 
Senast ändrad:

PerK

Aktiv medlem
Naturligtvis får man "manipulera" bilder efter exponering till det man vill det skall bli/spegla ens subjektiva uppfattning om motivet. Det finns många som använder den exponerade bilden som ett utgångsläge för en annan bild där fotot bara är en delmängd., Spännande och bra!
Bara ljug inte - det är alltid fel, i alla sammanhang.
Nu har Terje fått äta upp detta i åratal och med råge. Föreslår att vi alla förlåter och går vidare därifrån. Fota på Terje!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ett forum förutom tekniksnack är också en social gemenskap, där vi umgås.
Delar helt din uppfattning i detta, men i definitionen av social gemenskap ingår inte det drev som riktas mot Terje i detta nu, enligt min uppfattning, tycker vi istället skall glädjas över att Terje faktiskt själv valt att vara deltagande.

Vem vet, kanske kan han bidra med något guldkorn, om han slipper att hela tiden vara defensiv. Jag uppfattar det ibland som att vissa skribenter här på forumet letar fel vad Terje skrivit/hur han formulerat sig, e t c, bara för att få en ursäkt för att hacka på honom. Det bidrar inte till någon positiv social anda, enligt min ödmjuka uppfattning.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det kan man ju sätta i relation till Maud Oloffsons (c) E on affär som kostade skattebetalarna ~ 50 MILJARDER (50 000 000 000) kronor, men mig veterligen får inte hon löpa gatlopp på nätet eller i medierna, trots att detta inträffade närmare nutid (mig veterligen), än vad Terjes klavertramp gjort.
Vill du diskutera Nuon-affären, vem som var näringsminister 2009 och hur bolagsstyrning i av staten ägda aktiebolag fungerar så kanske du ska starta en annan tråd.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vill du diskutera Nuon-affären, vem som var näringsminister 2009 och hur bolagsstyrning i av staten ägda aktiebolag fungerar så kanske du ska starta en annan tråd.
Syftet ar inte att diskutera Nuon (E on) affären, utan jag tog bara det som exempel till de pengarna Terje hade "blåst" Söderhamns (skattebetalarnas) kommun på. Sedan finns det lika många exempel om hur myndigheter och dess företrädare blåst skattebetalarna på ofantligt högre belopp än några hundratusen, som det finns stjärnor på himlen, min bäste ztenlund.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Syftet ar inte att diskutera Nuon (E on) affären, utan jag tog bara det som exempel till de pengarna Terje hade "blåst" Söderhamns (skattebetalarnas) kommun på. Sedan finns det lika många exempel om hur myndigheter och dess företrädare blåst skattebetalarna på ofantligt högre belopp än några hundratusen, som det finns stjärnor på himlen, min bäste ztenlund.
a) jag har inte använt ordet "blåst" eller något annat liknande ord
b) det går inte att diskutera ditt påstående utan att spåra ur tråden fullständigt; starta en annan
 

thommya

Aktiv medlem
Delar helt din uppfattning i detta, men i definitionen av social gemenskap ingår inte det drev som riktas mot Terje i detta nu, enligt min uppfattning, tycker vi istället skall glädjas över att Terje faktiskt själv valt att vara deltagande.

Vem vet, kanske kan han bidra med något guldkorn, om han slipper att hela tiden vara defensiv. Jag uppfattar det ibland som att vissa skribenter här på forumet letar fel vad Terje skrivit/hur han formulerat sig, e t c, bara för att få en ursäkt för att hacka på honom. Det bidrar inte till någon positiv social anda, enligt min ödmjuka uppfattning.
Du tror väl inte fullaste allvar att vi alla som väljer att komma med synpunkter och tankar kring "Filmen om Terje" vill Terje så illa som du säger i tidigare inlägg?
Personligen önskar jag Terje all lycka till med sitt fotande och framförallt att han tillsammans med sina nära mår bra.
Men jag har fortfarande all rätt i världen i ett öppet forum att framföra mina synpunkter på innehållet i en film som tråden handlar om.
Terje säger också i filmen att han - citat "Jag skiter blankt i det!" om han i efterhand får höra att han ljuger. Isåfall finns det ju ingen som helst anledning att medverka i denna tråd och försvara sig.
Skulle gärna vilja höra hur du tycker man skall recensera innehållet i en film om det är censur på att tala negativt om det man tycker är negativt?
Man kan inte hela tiden gömma sig bakom ordet drev och med det välja att censurera en öppen diskussion.
 

Terje H

Aktiv medlem
Det var ändå så pass att ordet "terja" fäste så mycket att det kom med på Språkrådets nyordslista det året. Sedan har det väl inte direkt fastnat som ord, men det är det många som inte gör. Som ord tycker jag att det var riktigt uselt, men likväl kom det med och det hade det inte gjort om historien inte fått en hel del uppmärksamhet. En del i detta var förstås de rent sensationella kontakterna med lodjur, liksom att mårdhunden plötsligt dykt upp så långt ned i Sverige. Ja, eller påstods ha dykt upp. Sedan är det många saker som går in genom ena örat och ut genom det andra hos folk, så det är säkert många som ganska snabbt glömt vem mannen med skäggstubb, lite ovanlig dialekt, cigg i mungipan och ofta ganska mörka och kanske lite mystiska naturbilder var.

Om jag söker så hade t ex SvD så var hans namn med i fyra olika nummer under 2011, varav ett är ett heluppslag med stor bild på Terje själv. Till saken hör förstås också att han fått en myndighets, Naturvårdsverkets, fotopris med en bild som hörde till de där lodjur klistrats in; liksom historien de hundratusentals kronor som Terje gjort olika uppdrag för åt Söderhamns kommun. Hade det inte varit för olika ingredienser av den här arten så hade säkert historien inte uppmärksammats så mycket utanför den närmast sörjande kretsen, i bemärkelsen naturfotografer, fotointresserade etc. Dock agerade ju inte media på det sätt som under "metoo", vilket var ett fullständigt publicistiskt haveri. Det var lite av den perfekta stormen när kultursektorn inklusive medierna hamnade i någon slags "feedbackloop" med varandra.
Utmärkelsen från Naturvårdsverket hade absolut INGET med lodjursbilderna, de visste inte ens att jag hade ett lodjursprojekt när de ringde mig i maj 2011 och meddelade mig att jag fått utmärkelsen. Detta är en envis nyhetsanka som dementerats helt sedan hösten 2011. Sedan har jag heller inte lurat Söderhamns kommun på hundratusentals kronor, här gäller det att sortera vad man snappat upp i media. Det finns många överdrifter, så det gäller att verkligen kunna sortera.

Vad jag kan se vad som pågår nu är att jag får och har fått massivt stöd, graden av medial uppmärksamhet kan jag inte uttala mig om då jag ser allt från min synvinkel. Senaste dagarna så är de negativa kommentarerna helt kopplade till platser på nätet; Flashback och Fotosidan. Där man lyfter fram saker ur filmen som ska bevisa min sjuka läggning, kring moment som alla andra tycker är starka och bra.

Nåja, jag återkommer!
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Du tror väl inte fullaste allvar att vi alla som väljer att komma med synpunkter och tankar kring "Filmen om Terje" vill Terje så illa som du säger i tidigare inlägg?
Har jag pekat ut någon, eller kände du dig bara träffad !?
forum att framföra mina synpunkter på innehållet i en film som tråden handlar om.
Absolut, men det är inte det jag vänder mig emot.
Skulle gärna vilja höra hur du tycker man skall recensera innehållet i en film om det är censur på att tala negativt om det man tycker är negativt?
Jag har inga invändningar mot att man diskuterar filmen och dess innehåll, det jag vänder mig emot är den hetsjakt jag upplever riktas mot Terje, och inget annat.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Du tror väl inte fullaste allvar att vi alla som väljer att komma med synpunkter och tankar kring "Filmen om Terje" vill Terje så illa som du säger i tidigare inlägg?
Personligen önskar jag Terje all lycka till med sitt fotande och framförallt att han tillsammans med sina nära mår bra.
Men jag har fortfarande all rätt i världen i ett öppet forum att framföra mina synpunkter på innehållet i en film som tråden handlar om.
Terje säger också i filmen att han - citat "Jag skiter blankt i det!" om han i efterhand får höra att han ljuger. Isåfall finns det ju ingen som helst anledning att medverka i denna tråd och försvara sig.
Skulle gärna vilja höra hur du tycker man skall recensera innehållet i en film om det är censur på att tala negativt om det man tycker är negativt?
Man kan inte hela tiden gömma sig bakom ordet drev och med det välja att censurera en öppen diskussion.
Instämmer. Jag har inte sett något i denna tråd som påminner om ett ”drev”. Tycker nog att det överlag är lugnt och sakligt.

Jag håller med om att denna historia egentligen är utagerad för länge sedan. Men nu när SVT väljer att göra ett entimmes program om ett fotografiskt spörsmål, ett program där Terje också medverkar, då är det väl inte konstigt att det blir en diskussion här på FS? Vilket forum skulle vara lämpligare? Det går aldrig att hindra folk från att prata, inte ens med VERSALER och svordomar.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
jag har inte använt ordet "blåst" eller något annat liknande ord
Semantik, ztenlund. Huvudsaken är att du förstår vad jag vill få fram och det tror jag du gör, men du vill bara munhuggas för munhuggandets skull, eller !?
b) det går inte att diskutera ditt påstående utan att spåra ur tråden fullständigt; starta en annan
Om jag var otydlig i mitt förra anförande riktat till dig, ztenlund, så tar jag det en gång till, förhoppningsvis med större framgång; Jag tog bara Mauds affärer som en jämförelse vad det gäller att försaka skattebetalarnas pengar och inget annat.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Utmärkelsen från Naturvårdsverket hade absolut INGET med lodjursbilderna, de visste inte ens att jag hade ett lodjursprojekt när de ringde mig i maj 2011 och meddelade mig att jag fått utmärkelsen. Detta är en envis nyhetsanka som dementerats helt sedan hösten 2011. Sedan har jag heller inte lurat Söderhamns kommun på hundratusentals kronor, här gäller det att sortera vad man snappat upp i media. Det finns många överdrifter, så det gäller att verkligen kunna sortera.
Det må ha varit oförsiktigt uttryckt från min sida, men faktum är att en av dina lodjursbilder var pressbild. Och visst var det så att det inte var en fototävling i bemärkelsen att man skickar in enskilda bilder som vinner, utan utmärkelsen heter årets naturfotograf och motiveringen siktar mer mot gärningen än enskilda bilder.

Jag har inte heller använt ordet "lurat" precis som jag inte använt ordet "blåst", utan det jag skrev var om "historien". Detta är fullt korrekt och konsekvensen av ditt agerande blev att det inte gick att lita på vilka bilder som var vad. Att du själv visste/vet hjälper liksom inte, eftersom en sådan här sak smittar av sig även på annat. Sedan sade kommunens representant då att en del av bilderna av andra skäl inte längre användes, men historien är ju att det här var en fotograf som kommunen hade anlitat en hel del, givet summan. Hade kommunen köpt något för några tusenlappar några år tidigare hade det inte blivit någon "story" i den delen.

Vad jag kan se vad som pågår nu är att jag får och har fått massivt stöd, graden av medial uppmärksamhet kan jag inte uttala mig om då jag ser allt från min synvinkel. Senaste dagarna så är de negativa kommentarerna helt kopplade till platser på nätet; Flashback och Fotosidan. Där man lyfter fram saker ur filmen som ska bevisa min sjuka läggning, kring moment som alla andra tycker är starka och bra.

Nåja, jag återkommer!
Jag kan bara beklaga inlägg av den typen du beskriver, vare sig de dyker upp här eller statistiskt sett mer troligt på andra håll. Att skriva inlägg av den arten har aldrig varit min avsikt och jag hoppas verkligen att jag inte har gjort det heller.

Och som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden så gick det åt helsike överstyr när det här med bilderna uppdagades, men samtidigt har jag inte så svårt att se mekaniken bakom varför det blev så, vilket inte är samma sak som att försvara det. Det är ändå lite som någon av journalisterna sade i Uppdrag gransknings 20-årsprogram. Hade en del i granskningarna bara lagt korten på bordet direkt så hade det bara blivit ett halvt program, om ens det. Att det är lättare sagt än gjort när man har trasslat in sig, är en annan sak.
 

sears

Aktiv medlem
Har sett dokumentären. Han verkar fortfarande ha svårt att släppa på sina intima möten med lodjuret. Nästan på slutet berättar han om ett lodjur som kommit fram till honom och lagt sig på 2m avstånd. Som naturmänniska har jag väldigt svårt att ta in en sådan grej.
 

PMD

Aktiv medlem
Det drevet och att det drar igång igen nu pga dokumentären (jovisst, han har ställt upp självmant i den) men det ger väl inte folk rätt att fortsätta dra upp detta?
Jo, folk har rätt att diskutera saken. Vi har yttrandefrihet i Sverige.

Det är väl inte alls konstigt att en dokumentär av den här sorten diskuteras bland fotografer? Jag skulle se det som mycket märkligt om det inte kom en endaste kommentar om filmen här i Fotosidans forum.
 

afe

Aktiv medlem
Det är inte så konstigt att den här diskussionen blossat upp igen i samband med SVT:s dokumentär. Det här trots allt Sveriges största fotoforum, och dessutom har Terje själv varit tämligen aktiv här på sistone.
 
ANNONS