Annons

Filmen om Terje

Produkter
(logga in för att koppla)

snakebunk

Aktiv medlem
Vore det inte en idé att sluta använda ordet manipulation annat än för fusk och bedräglig bildanvändning? Ordet orsakar förståeligt missförstånd och är svåranvänt.

Jag tycker även det vore bra med tre nivåer av bildbehandling eftersom det är en stor skillnad på att klona bort ett fult grässtrå och att klippa in en elefant.

Ett förslag:
- lätt bildbehandling
- digital städning
- kollage

Jag har för mig att Naturfotograferna har eller har haft en liknande uppdelning.

PS. Jag tycker filmen om Terje var bra och lite sorglig. Önskar Terje allt gott men tror nog han får leva med ett, i vissa delar, något sargat förtroende.
 
Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
Vore det inte en idé att sluta använda ordet manipulation annat än för fusk och bedräglig bildanvändning? Ordet orsakar förståeligt missförstånd och är svåranvänt.
Håller fullständigt med!

Trots allt är väl "bildmanipulering" en sammansättning av orden "bild" och "manipulering"...och "bildmanipulering" är samma sak som att "manipulera med bilder". Frågan är då..vad betyder ordet "manipulera" egentligen? Inte enligt fotosidans definifion, utan ordets egentliga betydelse?!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Håller fullständigt med!

Trots allt är väl "bildmanipulering" en sammansättning av orden "bild" och "manipulering"...och "bildmanipulering" är samma sak som att "manipulera med bilder". Frågan är då..vad betyder ordet "manipulera" egentligen? Inte enligt fotosidans definifion, utan ordets egentliga betydelse?!
Att manipulera med bilder är inte samma sak som att manipulera bilder.
Ordet manipulera finns att slå upp på nätet . Svenska Akademiens Ordbok, SAOB, har beskrivningar av hur ordet används och historiskt har använts i svenskan sedan länge.

Men man kan väl säga att filmens huvudperson manipulerade sin publik med sina påhittade historier och grovt manipulerade bilder.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Lustigt att du tar upp en totalt ovidkommande innebörd i sammanhanget.
Hur ofta MANÖVRERA du bilderna - och i så fall: från kameran till hårddisken med grisfösare eller?
Det finns många ”spakar” och ”rattar” att manövrera i bildbehandlingsprogrammet. Så det kanske är detta man manipulerar i så fall. Men å andra sidan så leder ju dessa reglage direkt in i bilden som förändras av manövrerandet. Så det känns helt naturligt att betrakta det som att det är bilden som manövreras/manipuleras.
 

mats lindfors

Aktiv medlem
Vore det inte en idé att sluta använda ordet manipulation annat än för fusk och bedräglig bildanvändning? Ordet orsakar förståeligt missförstånd och är svåranvänt.

Jag tycker även det vore bra med tre nivåer av bildbehandling eftersom det är en stor skillnad på att klona bort ett fult grässtrå och att klippa in en elefant.

Ett förslag:
- lätt bildbehandling
- digital städning
- kollage

Jag har för mig att Naturfotograferna har eller har haft en liknande uppdelning.

PS. Jag tycker filmen om Terje var bra och lite sorglig. Önskar Terje allt gott men tror nog han får leva med ett, i vissa delar, något sargat förtroende.
Tycker att du är inne på rätt spår där.
 

dJb

Aktiv medlem
Det är ju oftast inte bildmanipulation i sig som är ett problem; det används ju, och har använts med olika tekniker, i bildskapande i princip sedan fotografins uppkomst och vad än några tycker på ett litet fotoforum i Sverige, är det nog svårt att sluta använda begreppet. Inom vissa genrer som ex mode, reklam, konst, astro osv är ju bilderna nästan som regel manipulerade i någon mån och jag ser det som ett paraplybegrepp för en rad tekniker som inkluderar allt från att skapa mjukare hudtoner, ta bort rynkor, klona, kollage, stackingtekniker, burn/dodge, dubbelexponeringar osv osv

Problemet är ju snarare när man inte är öppen med det, speciellt inom vissa genrer där verkshöjden till stor del avgörs av hur bilden är skapad. Om någon monterar in djur i bilder och är öppen med det, så får de ju som regel en verkshöjd på någon form av hötorgsnivå. Om fotografen inte är öppen med det och presenterar bilderna som vore de omanipulerade och resultatet av idogt arbete för att skapa kontakt med djuren - speciellt i en kontext där verkshöjden i hög grad avgörs av autenticitet och med tydliga regler om vad som gäller och inte gäller och därmed kanske också blir prisbelönad, blir uppmärksammad och drar ekonomisk vinning av det, så närmar man sig ju det som man brukar anse vara bedrägligt.

Det är nog svårt att komma tillrätta med. Så länge det finns incitament i form av status, uppmärksamhet/cred, ekonomi osv så kommer det alltid förekomma. Såväl inom idrott som inom fotografi. Här ankommer nog ett stort ansvar på de som anordnar prestigefyllda tävlingar och delar ut priser. I många fall (inte minst de uppmärksammade lodjursmonteringarna, men även en del fall jag sett från internationella sammanhang med klonade elefanter, klumpigt klonade stjärnhimlar m.m.) så borde man kunna lägga lite större krav på de som bedömer och granskar, speciellt när bilderna känns för bra för att vara sanna, eller karakteriseras av något som strider mot etablerad kunskap (förekomst av mårdhundar eller uppenbart klonade stjärnhimlar).
 
ANNONS