Annons

Filmval för nattbilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Jag har kört med Velvia ett tag nu, lyckas nästan alltid att få mina nattbilder lite grönaktiga. Har ni några idéer om en annan film som kanske passar bättre (till nattbilder)? Fenomenet uppkommer när jag överexponerar...

Mvh // Martin

Om det är sånt här färgstick som uppstår så har det med färgtemperatur att göra.
Medicinen är att antingen, som beskrivits ovan, sätta på ett färgkorrektionsfilter eller byta till en tungstenfilm.

Om fenomenet uppkommer när belysningen enbart kommer från naturliga ljuskällor tex månen så vet jag inte vad det är men är det i närheten av bebyggelse så gäller svaret ovan.

Det var det värsta Linus.. Det var grönt det.. Har jag inte upplevt när jag nattfotograferat. Men tungstensfilm? Jag är hyffsat nöjd med mina bilder. Kanske är det så att just Velvian inte lämpar sig till nattfotografering?

Hej på er!

Sorry för att jag är lite sen med och svara...
Linus bild presenterar precis vad jag menar. ang. överexponeringen så är det nog mest skit bakom spakarna.... Har köpt mig en spotmätare nu. Jag har på omvägar hört att velvian inte lämpar sig för nattfotograferingar. ¿¿?? Dina bilder var mycket bra Jeppe. Jag ska helt klart testa Kodak 100VC...

Mvh // Martin

Sinuslinus skrev:
Om det är sånt här färgstick som uppstår så har det med färgtemperatur att göra.
Medicinen är att antingen, som beskrivits ovan, sätta på ett färgkorrektionsfilter eller byta till en tungstenfilm.

Nae, tungstensfilm skulle inte fungera bra mot grönt ljus. Den drar mot blått för att kompensera gulrött lampljus. Man bör istället använda ett filter med en färg på motsatta sidan i färgcirkeln.

J. Patric skrev:
Nae, tungstensfilm skulle inte fungera bra mot grönt ljus. Den drar mot blått för att kompensera gulrött lampljus. Man bör istället använda ett filter med en färg på motsatta sidan i färgcirkeln.

Precis.

:)

Jeppe, dina nattbilder som jag har sett har du tagit "ute i det fria"... Jag har ju tom en gatulampa mitt i min bild.

J.Patric.
Tungsten hade nog inte funkad i det fallet... Det var ett mer allmänt råd för nattfoto i stadsmiljö.

Senast ändrad:
Sinuslinus skrev:
Tungsten hade nog inte funkad i det fallet... Det var ett mer allmänt råd för nattfoto i stadsmiljö.

I alla fall när det finns gulröd belysing som t.ex. skyltfönster. Men om man bara ska ta några få bilder i den miljön, så är filter bättre. Man kan ju ha ett mellanstarkt blåfilter och ett filter mot grönstick med sig när man ger sig ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto