Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fina manuella objektiv till Sony A7II

Produkter
(logga in för att koppla)

Svarfvar

Aktiv medlem
Har precis skaffat sony och skulle gärna vilja ha några tips kring vilka prisvärda, fina, gamla manuella objektiv man ska leta efter?
Är uppfostrad med Canon, så vet inte så mycket mer. Gärna tips på porträttobjektiv med fin bokeh men även för landskap.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Chinon Auto MC 55 mm f/1.4 (Tomioka versionen), ett mycket skarpt objektiv, hyfsad kontrast och bra motljusegenskaper.

Sedan gillar jag gamla Meyerobjektiv.
Orestegon 29mm 2.8 skarpt men, men av någon anledning gillar jag det inte lika bra som min Lydith trots att färger, skärpa och kontrast är snarlika.

Lydith 30mm f/3.5 relativt skarpt, lite låg kontrast men mycket bra färger.

Oreston 50mm f/1.8 hyffsad skärpa låg kontrast. (finns också som Pentacon efter sammanslagningen av Ziess aus Jena och Meyer).

Domiplan 50mm f/2.8 inte lika skarpt som Oreston men mycket bra färger.

Orestor 135mm f/2.8 Preset Skrapt, låg kontrast mycket bra färger och bakgrundsoskärpa.

Orestegor 200mm f/4 Preset lika bra som och mycket likt ovanstående. (finns också som Pentacon efter sammanslagningen av Ziess aus Jena och Meyer).

och lite ryssar så klart
Jupiter 9 85mm f/2 Helt ok 85:a, se upp med bakgrundsoskärpan bara.

Jupiter-11 135mm f/4 hmm låg kontrast, bleka färger, inte det skarpaste men ändå, någonting som...

Diverse Minolta SR, de flesta är bra.
 

Makten

Aktiv medlem
Helios 44-2 är väl en klassiker
Om man gillar extremt knepig bakgrundsoskärpa, ja. Personligen tycker jag att det ser ut som skit:p

Nikon 105/2.5 Ai-s - fin bokeh till överkompligt pris (ca 1500kr).
https://www.flickr.com/photos/tags/Nikkor 105mm 2.5 AI-S/
+1, extremt bra glugg!

Contax G 45/2 - håller riktigt bra än idag. Billigt men lite klurig adapter.
Vad jag har sett så ger den ett ordentligt krökt skärpeplan på grund av att utgångspupillen sitter för nära Sonys jättetjocka sensorglas. Inte så kul. Säkert bra i övrigt dock.

-------

Själv tycker jag att Olympus OM-objektiv är trevliga på Sony FF. Små, billiga och förvånansvärt bra, ofta med trevligare färger än många andra, fräsigare objektiv.
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Måste det vara gamla? Annars säljer jag en mitakon 85/1.2 med liknande vintagestil.

/Stefan
Letar mest efter billiga roliga objektiv som ger fint resultat. Har 85/1,8 och 135/2 till canon som jag tänker testa med adapter, men kan man bygga ut med fler fasta fina gluggar till en hyffsad peng så är det ju bra. Med focus peaking öppnas möjligheter.
 

KarlE

Aktiv medlem
Jag tänkte ungefär som du och skaffade en SonyA7 r2 tanken var att få användning för mina gamla gluggar och gå tillbaka lite. Jag har Olympus OM 24/2.8, 50/1.8, 85/2.0 och 135/3.5, Nikkorv 105/2.5 HexagonKonic 50/1.7 samt Jupiter9 85/2.0plus lite annat Jag jämförde skärpa mm med en standard zoom, och dessvärre så är gamla gluggar inte så bra som man minns dom ifrån den analoga eran.
Det enda som är Bra med dagens mått av de jag testat är Nikkor 105an, skarp o härlig, Jupiter9 är kul att använda bakgrundsoskärpan är annorlunda. Många 50mm gluggarnas oxå riktigt bra ock kan köpas för nån 100 lapp. En bra sida att läsa är mflenses.com där finns det många bra uppslag till gamla gluggar.
generellt så är normal och telen bättre än vidvinklar, och gamla zoomar är oftast inte särskilt bra, även om det alltid finns undantag, men då brukar prislappen vara därefter.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag ser att du redan har ett 135 mm objektiv men jag vill i alla fall nämna Leica/Leitz Wetzlar Elmar 1:4/135. Ett otroligt skarptecknande objektiv i litet, smidigt format.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Finns massor med gamla roliga gluggar, Canon FD, Pentax M42, Konica Hexanon m fl roliga japaner som inte behöver kosta skjortan. Loppisar kan fortfarande vara bra ställen att hitta dem. Undvik gamla zoomar samt vissa vidvinkelobjektiv så blir du säkert nöjd
 
ANNONS