Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Finns det täta Patersondosor?
- Trådstartare jimh
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
Humm...jag vad jag kommer ihåg från min gamla paterson så var det inget problem....umm det var ju ett tag sen..enda jag minns det var att den hade orange topplock...kanske inte ens var en paterson då?!?!.......har för mig det i varje fall, den var heltät även vid agitering.
Hur gammal är din dosa?
Var läcker den? I gängerna eller i topplocket?
Sitter ju en gummiring vid gängningen.......
för den delen ska jag nog börja slabba igen med SV-film...det är ju klart billigast att göra det själv...
Motfråga till dig Jim då...vilken framkallare och fix rekommenderar du för Tmx 100 ?? FX-39?? eller kör du den gamla godingen D76?
Hur gammal är din dosa?
Var läcker den? I gängerna eller i topplocket?
Sitter ju en gummiring vid gängningen.......
för den delen ska jag nog börja slabba igen med SV-film...det är ju klart billigast att göra det själv...
Motfråga till dig Jim då...vilken framkallare och fix rekommenderar du för Tmx 100 ?? FX-39?? eller kör du den gamla godingen D76?
Jesper: Om det är en Paterson du har är den gammal. Min är nog fem år och har inget skruvlock. Det är mer som ett smörpaketslock i mjukplast som man trycker på en röd ring som Olle nämnde. Jag körde D76 förut men bytte till T-Max och upplever kornen som mindre och skärpan som bättre. Jag har dock bestämt mig för att ge mig i kast med den sympatiska framkallaren Xtol så fort mitt lager T-Max är slut. Skall enligt uppgift ge bra resultat med TMX..
Olle: Hmm... Jag har faktiskt aldrig reflekterat över var den läcker utan bara utgått från att det är locket. Det skall undersökas. Är det skarven mellan dosan och röda ringen är det ju lätt åtgärdat. Tack för tipset!
Olle: Hmm... Jag har faktiskt aldrig reflekterat över var den läcker utan bara utgått från att det är locket. Det skall undersökas. Är det skarven mellan dosan och röda ringen är det ju lätt åtgärdat. Tack för tipset!
Jamen, det är ju precis det jag skall!Norrut skrev:
Varför inte använda
Har du erfarenhet av Xtol? Hur länge brukar du förvara tillblandad framkallare?
(oj, nu bidde det visst en annan tråd)
Sumpen
Aktiv medlem
Min Paterson är också av typer lock av mjukplast. Om man trycker ner locket i mitten samtidigt som man klämmer dit det så bildas undertryck i dosan som håller locket stadigt på plats och inga läckor. Iofs är den bara något år gammal.
På fråga B svarar jag... Jag mixade ihop en 5-liter påse Xtol för några månader sedan. Hällde upp saften på 1-liters bruna kemiflaskor (photax) som sedan ställdes i mörker. Har sedan dess använt två av flaskorna och ska påbörja den tredje, har inte märkt någon skillnad. Vid mixningen hade jag en 5-litersdunk (photax) som jag mixade i, hällde helt enkelt ned pulvret i vattnet och skakade till pulvret hade löst sig, klart smidigt.
/es
På fråga B svarar jag... Jag mixade ihop en 5-liter påse Xtol för några månader sedan. Hällde upp saften på 1-liters bruna kemiflaskor (photax) som sedan ställdes i mörker. Har sedan dess använt två av flaskorna och ska påbörja den tredje, har inte märkt någon skillnad. Vid mixningen hade jag en 5-litersdunk (photax) som jag mixade i, hällde helt enkelt ned pulvret i vattnet och skakade till pulvret hade löst sig, klart smidigt.
/es
Jeppe
Aktiv medlem
Skulle vara roligt att veta om min dosa är en paterson eller....en hama kanske........som sagt typ 15 år gammal och man har ett lock som skruvas fast i dosan och sen ett mindre lock som trycks fast i toppen på det locket som skruvas fast.
För den delen får det nog bli en ny..tror inte jag hittar den...
För den delen får det nog bli en ny..tror inte jag hittar den...
Hörrö Sumpen, nu spårar den här tråden ur totalt. Men eftersom jag börjar betrakta dig som nåt slags svartvitguru nu så tänkte jag fråga dig om du tycker att det är ett smart drag att standardisera på Xtol. Jag tänkte försöka kalibrera mitt system någotsånär och vill minimera antalet variabler så mycket som möjligt. TMX blir nog filmen och sen tänkte jag utnyttja miperts generösa erbjudande för att kalibrera in mig. Xtol är mitt förstahandsval på framkallare, tycker du det känns sunt?Sumpen skrev:
Jag mixade ihop en 5-liter påse Xtol för några månader sedan
Jag har sett beggade Hama hos LP-foto och de hade skruvlock så det låter rimligt.Jeppe skrev:
Skulle vara roligt att veta om min dosa är en paterson eller....en hama kanske
Sumpen
Aktiv medlem
Guru vill jag inte kalla mig, är mer beläst än har kunskap av praktik, än så länge... Jag har bestämt mig för två standardframkallare. Kraven var att det skulle ha en bra lagringskapacitet samt olika karaktärer. Det är ett samband mellan korn och kantskärpa, går inte att optimera båda.
Jag fastnade för X-tol som en hyfsad finkornsframkallare. Det går att få den kompenserande (håller tillbaka högdagrarna) och accentuera kantskärpan genom att späda ut den till ex 1:3. Framför allt använder jag den till småbild. I och med att den är en C-vitaminframkallare står den sig ganska bra på hyllan.
Den andra framkallaren som jag använder är Rodinal som har en annan karaktär. Den tar fram kantskärpan bra men blir något kornig. Funkar bäst på lågkänslig film och jag använder den mest på mellanformat då kornen ändå inte är så besvärande. Rodinal står sig även den bra på hyllan.
Om jag skulle standardisera på en framkallare skulle nog xtol ligga bra till. Jag tycker om lagringstiden, priset och att man kan få ut olika karaktärer utav den med olika utspädningar. Har dock inte testat så mycket. Man kan använda den koncentrerat och framkalla ca 15 filmer på en liter genom att öka framkallningstiden eftersom, eller så kan man köra enskottsvarianten om man spär ut den. Jag har även fått för mig att den är snällare mot miljön eftersom den är baserad på c-vitamin.
Kan rekommendera boken "The film developing cookbook" av Annchell och Troop, kanske lite överkurs men den är bra. De skriver bla om xtol att "Fine grain and sharpness are also improve when compared to D-76 coh T-max developers. Xtol is now the developer most highly recommended by Kodak for T-max films. It has been obvserved that dilution increases speed and sharpness with xtol. Dilutions of 1:3 or more are frequently recommended."
Xtol är den senaste, och säkerligen den sista, framkallaren som Kodak forskade fram. Så den har säkert en rad fördelar. Samtidigt är det skoj att Rodinal är en av de äldsta framkallarna som fortfarande säljs, om inte den äldsta. Har för mig att den firar 100-årsjubileum snart om den inte redan har gjort det, iofs har receptet ändrats några gånger.
Jag fastnade för X-tol som en hyfsad finkornsframkallare. Det går att få den kompenserande (håller tillbaka högdagrarna) och accentuera kantskärpan genom att späda ut den till ex 1:3. Framför allt använder jag den till småbild. I och med att den är en C-vitaminframkallare står den sig ganska bra på hyllan.
Den andra framkallaren som jag använder är Rodinal som har en annan karaktär. Den tar fram kantskärpan bra men blir något kornig. Funkar bäst på lågkänslig film och jag använder den mest på mellanformat då kornen ändå inte är så besvärande. Rodinal står sig även den bra på hyllan.
Om jag skulle standardisera på en framkallare skulle nog xtol ligga bra till. Jag tycker om lagringstiden, priset och att man kan få ut olika karaktärer utav den med olika utspädningar. Har dock inte testat så mycket. Man kan använda den koncentrerat och framkalla ca 15 filmer på en liter genom att öka framkallningstiden eftersom, eller så kan man köra enskottsvarianten om man spär ut den. Jag har även fått för mig att den är snällare mot miljön eftersom den är baserad på c-vitamin.
Kan rekommendera boken "The film developing cookbook" av Annchell och Troop, kanske lite överkurs men den är bra. De skriver bla om xtol att "Fine grain and sharpness are also improve when compared to D-76 coh T-max developers. Xtol is now the developer most highly recommended by Kodak for T-max films. It has been obvserved that dilution increases speed and sharpness with xtol. Dilutions of 1:3 or more are frequently recommended."
Xtol är den senaste, och säkerligen den sista, framkallaren som Kodak forskade fram. Så den har säkert en rad fördelar. Samtidigt är det skoj att Rodinal är en av de äldsta framkallarna som fortfarande säljs, om inte den äldsta. Har för mig att den firar 100-årsjubileum snart om den inte redan har gjort det, iofs har receptet ändrats några gånger.
Sumpen
Aktiv medlem
Rekommenderar forumet "B&W Photography - Film & Processing" som numera ligger under www.photo.net. Finns en hel del att hämta där.
/e
/e
J. Patric
Aktiv medlem
Min relativt nya Patersondosa läcker också. Jag köpte en ny likadan för att kanske slippa läckorna, men nädå. Min större dosa läcker inte av någon anledning. (den som tar två 120-rullar)
Jag trycker också ned locket för att skapa undertryck, men det hjälper inte. Troligtvis är det den röda ringen som läcker, och inte locket.
Sumpen skrev:
Min Paterson är också av typer lock av mjukplast. Om man trycker ner locket i mitten samtidigt som man klämmer dit det så bildas undertryck i dosan som håller locket stadigt på plats och inga läckor. Iofs är den bara något år gammal.
Jag trycker också ned locket för att skapa undertryck, men det hjälper inte. Troligtvis är det den röda ringen som läcker, och inte locket.
J. Patric
Aktiv medlem
mipert skrev:
Rodinal såg dagens ljus 1891 så firandet har redan varit.
Lite kuriosa:
Agfa har visst gjort vissa ändringar i Rodinal, med bl.a. minskad mängd framkallningsämne. Vill man ha ursprungliga Rodinal (som en del tycker är bättre) så får man köpa Calbe R 09. Calbe övertog receptet från Östtyska ORWO (Original Wolfen, Agfas fabrik som föll i ryssarnas händer 1945).
Agfa 9 är ett annat namn på Rodinal.
Agfa 10 är ett liknande recept, men som Agfa har publicerat, och fritt att mixa själv.
Norrut
Ny medlem
Xtol håller sig i ett år i helt fylld flaska, gå till denna site:http://w1.457.telia.com/~u45710938/
kika på länken foto, så finner du en del om Xtol
kika på länken foto, så finner du en del om Xtol
Jöörgen
Guest
För att hålla mig till tråden så jag har jag också problem med mina dosor. Tricket med undertrycket gör susen under själva framkallningen men det är kört under stopp och fixering.
Nåväl... jag har inte själv kört XTOL men jag har sneglat en hel del på den eftersom det är många som lovordar den. Jag har hittat en privat hemsida som du kanske uppskattar.
Annars är det mycket snack om hemmablandad PMK som verkar både giftig och omständig, finns det några erfarenheter om den?
Om någon bryr sig så är jag inne i Ilfotec HC (motsvarigheten till Kodak HC 110) för tillfället. Den kändes intressant eftersom den är billig, flytande och har lång hållbarhet. Jag har inte framkallat så mycket med den än men kornet verkar aningen grövre än TMAX. Vi får se när jag framkallat fler rullar. Killen med XTOL-sidan har också en sida om HC 110.
Sedan såg jag att Jim använde en film med T-korn. De är lite mer kräsna på framkallaren så det kan löna sig att vara ordentlig.
Nåväl... jag har inte själv kört XTOL men jag har sneglat en hel del på den eftersom det är många som lovordar den. Jag har hittat en privat hemsida som du kanske uppskattar.
Annars är det mycket snack om hemmablandad PMK som verkar både giftig och omständig, finns det några erfarenheter om den?
Om någon bryr sig så är jag inne i Ilfotec HC (motsvarigheten till Kodak HC 110) för tillfället. Den kändes intressant eftersom den är billig, flytande och har lång hållbarhet. Jag har inte framkallat så mycket med den än men kornet verkar aningen grövre än TMAX. Vi får se när jag framkallat fler rullar. Killen med XTOL-sidan har också en sida om HC 110.
Sedan såg jag att Jim använde en film med T-korn. De är lite mer kräsna på framkallaren så det kan löna sig att vara ordentlig.