Annons

Firmware update till 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Skarström

Aktiv medlem
Hej,
köpte nyligen en 7D. Jag har för mig att jag läst att 7D fåttuppdaterad firmware för ett tag sen. Jag har inte kört några av de medföljande skivorna eftersom Lightroom importerar bilderna automatiskt.

Uppdaterar något av de inkluderade programmen automatiskt kameran och är det värt uppdatera firmwaren?

Hej,
köpte nyligen en 7D. Jag har för mig att jag läst att 7D fåttuppdaterad firmware för ett tag sen. Jag har inte kört några av de medföljande skivorna eftersom Lightroom importerar bilderna automatiskt.

Uppdaterar något av de inkluderade programmen automatiskt kameran och är det värt uppdatera firmwaren?

Nej, du kan inte firmware på det sättet. En sådan uppdatering görs via minneskortet. Det är alltid bra att uppdatera firmware eftersom det rättar fel och i vissa fall ger kameran utökade funktioner.

Enklaste sättet att uppdatera är genom EOS Utility programmet som följer med.

Du laddar ner senaste firmware uppdateringen och uppdaterar genom programmet.

Tack för hjälpen!
Självklart ska jag uppdatera, jag formulerade mig lite luddigt. Det jag menade var om det fanns några problem med senaste uppdateringen som gjorde att man t ex skulle avvakta lite med att uppdatera. Det kan ju vara så med firmwares ibland.

7D har nu firmware 1.2.2 som senaste version.

http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eos7d/firmware.html

Om det är "värt" att uppgradera eller inte får du själv bestämma. Själv förstår jag inte varför man inte man inte skulle uppdatera firmwaren. Uppdateringarna är ju till för att rätta till fel och brister i mjukvaran.

//Daniel

Tack för hjälpen!
Självklart ska jag uppdatera, jag formulerade mig lite luddigt. Det jag menade var om det fanns några problem med senaste uppdateringen som gjorde att man t ex skulle avvakta lite med att uppdatera. Det kan ju vara så med firmwares ibland.

Du har rätt, det förekommer att det är problem med Firmware ibland. Därför brukar jag avvakta någon vecka och läsa på olika forum (ex DP Review) för att se om det finns några som upplever problem.

Hoppas jag inte lät för otrevlig, skulle kanske gjort någon :) i mitt förra inlägg.

Hälsn

Daniel

Uppdatering sker som sagt alltid genom att ny firmware ligger i roten på minneskortet. Det finns två sätt att få dit den. Antingen laddar man ner den och lägger den på kortet på egen hand, eller så låter man EOS Utility ladda över firmwaren till minneskortet. På så sätt går det att uppdatera utan att man har tillgång till någon kortläsare för CF-kort.

Den aktuella firmware som kameran har ser man i en av de gula menyerna.

Ja, det finns ju ett tredje sätt att uppdatera, förstås. Du lånar någon annans minneskort, där uppdateringen redan ligger. Jag har gjort så med någon kompis kamera, när jag hade uppdateringen på mitt kort redan. Jag brukar låta dem ligga kvar på kortet, fall i fall jag behöver dem. De är inte så stora att det spelar någon roll.

Joysticken/pilknappen slutade fungera korrekt idag i 7D.

Jag har ingen lista på när den funkar och när den inte funkar, men bl a kan jag inte flytta fokus i "Q"-läget.

Korrektion!!!
Nu funkar den på Q! Men skall inte "knappen i mitten" öppna valt/fokuserat alternativ?
Jag hinner inte skriva klart innan det är nya sanningar som gäller...
----------
Är det något som hör till uppdateringen i firmware också?
Jag har fortfarande 1.1.0 bl a eftersom jag inte använder de funktioner som uppdateringen anses rätta till.
----------

Nu fick jag förstås ett nytt problem, dvs i vilka sammanhang används joysticken...
Nu får jag kolla på zoomning av bild också. Där vandrade lilla rutan endast uppåt och till höger, och när den var uppe i högra hörnet så gick den inte att flytta mera med joysticken!

Nu fungerar den här också!

Man kan inte låta bli att fundera hur det förhåller sig med vädertätningen. Det föll lite regn idag. Kanske det bara får blåsa? Eller i bästa fall snöa?

Skall jag vara glad att det finns liv i den överhuvudtaget?

Jag som började tro att det kunde vara programfel.
Det var ju en viss procedur med att uppdatera firmware (enl Canons hemsida). Jag får ta tjuren vid hornen vid tillfälle.

Joysticken/pilknappen slutade fungera korrekt idag i 7D.

Jag har ingen lista på när den funkar och när den inte funkar, men bl a kan jag inte flytta fokus i "Q"-läget.

Korrektion!!!
Nu funkar den på Q! Men skall inte "knappen i mitten" öppna valt/fokuserat alternativ?
Jag hinner inte skriva klart innan det är nya sanningar som gäller...
----------
Är det något som hör till uppdateringen i firmware också?
Jag har fortfarande 1.1.0 bl a eftersom jag inte använder de funktioner som uppdateringen anses rätta till.
----------

Nu fick jag förstås ett nytt problem, dvs i vilka sammanhang används joysticken...
Nu får jag kolla på zoomning av bild också. Där vandrade lilla rutan endast uppåt och till höger, och när den var uppe i högra hörnet så gick den inte att flytta mera med joysticken!

Nu fungerar den här också!

Man kan inte låta bli att fundera hur det förhåller sig med vädertätningen. Det föll lite regn idag. Kanske det bara får blåsa? Eller i bästa fall snöa?

Skall jag vara glad att det finns liv i den överhuvudtaget?

Jag som började tro att det kunde vara programfel.
Det var ju en viss procedur med att uppdatera firmware (enl Canons hemsida). Jag får ta tjuren vid hornen vid tillfälle.

Hade samma typ av fel i somras. Laddade om firmware 1.2.2 som jag hade sedan tidigare i kameran och allt blev normalt igen. Jag hade liksom dig haft kameran ute i lätt regn. Om det finns ett samband vet jag inte. Är inte sugen på att felsöka den vägen :)

Alltså, vem är det som har sagt att 7D är vädertätad?

Jag, trodde faktiskt att den skulle tåla lite regn. Tyvärr hade jag inte möjlighet denna gång att hålla den under jacka, men det är det som gäller, minst.

Man blir väl tvungen att skaffa en ställning för paraply eller ett mobilt vädertätat gömsle att stå under?

Sedan höll inte heller mitt EF 70-200 2.8 (ca 10 år) måttet.
Först fick jag imma mellan främsta linsen och UV-filtret, sedan när jag kom hem hade jag imma på första linsen. Då trodde jag att AF hade gett upp när det var en enda dimma i sökaren...

Nu är allt på tork...

Nu fick man alltså något nytt att fundera på, dvs hur man fotograferar vid regnväder...

Hade inte väderprognosen visat på inget regn under dagen, hade jag varit lite bättre förberedd.

Jag, trodde faktiskt att den skulle tåla lite regn. Tyvärr hade jag inte möjlighet denna gång att hålla den under jacka, men det är det som gäller, minst.

Man blir väl tvungen att skaffa en ställning för paraply eller ett mobilt vädertätat gömsle att stå under?

Först fick jag imma mellan främsta linsen och UV-filtret, sedan när jag kom hem hade jag imma på första linsen. Då trodde jag att AF hade gett upp när det var en enda dimma i sökaren...

Nu är allt på tork...

Nu fick man alltså något nytt att fundera på, dvs hur man fotograferar vid regnväder...

Hade inte väderprognosen visat på inget regn under dagen, hade jag varit lite bättre förberedd.
Får du imma när du kommer hem låter det mer som kondens.

Nu är allt på tork...

Kan det vara linsen som inte är vädertätad, kamran verkar tåla en del.

http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/

EF 70-200mm f/2.8L USM är inte vädertätad, liksom EF 70-200mm f/4L USM.

Dock är versionerna med IS vädertätade.

Tyvärr har Canon snålat med vädertätningen så den saknar gummipackning vid objektivfattningen. Det är bara EOS-1D husen som har gummipackning där.

Detta är tyvärr en akilleshäl på 5D mark II och 7D. Canon tycker väl att man ska punga ut med 50000 kr för att få denna gummiring...

//Daniel

Menar du mellan bajonettringen och resten av kamerahuset? För utanpå bajonettringen sitter gummipackningen ju på objektiven, om den finns alls.

Vimsig joystick har jag råkat ut för på min 40D, när jag hamnade i ett ösregn som det tog en stund att hitta skydd från. Den reparerade sig själv när den fick torkat inomhus ett tag.

Om 7D har Canon sagt att den är ungefär lika tålig som gamla EOS 1V. Den för film, alltså.

Menar du mellan bajonettringen och resten av kamerahuset? För utanpå bajonettringen sitter gummipackningen ju på objektiven, om den finns alls.

Japp, på bajonettringen sitter det en gummipackning på 1D-husen som tillsammans med de gluggar som har en gummipackning skall göra det helt tätt. Men på 7D och 5D Mark II finns den inte.

EOS 1D mark III

http://www.northlight-images.co.uk/camera_images_6/Canon/1DS_replacement/EOS_1D_Mark_III_seals1.jpg

EOS 7D

http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS7D/Images/whatsnew_sealing.jpg

De röda markeringarna är riktiga tätningar (gummipackningar).

Tack Daniel.
Det är bra att ha lite koll på vad som gäller för att kunna vara försiktig på rätt sätt.

Att stå ute i regn och ta bort UV-filtret för att torka av linsen och filtret, känns helrätt... ;-(

Blev dock ännu mer förvånad över att jag fick imma på första linsen när jag kom hem/in. Det var väl inte kyligare än ca 9grader ute.

Nu blir det till att se sig om efter lite mer prylar...

ANNONS
Götaplatsens Foto