Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fish eye objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

sw_julia

Medlem
hittade inte någon tråd som handlade om de här efter ca. 10sidor letande, så jag gör en ny ;)

Jag letar efter ett fish eye objektiv & har ingen som hellst aning om vad som är bra eller dåligt osv. Har ni något ni rekomenderar?
hjälp mig nu hah :)

Först och främst är fisheye-objektiven väldigt speciella, och tämligen begränsat användbara. Det är definitivt inte något av det första extraobjektiv man skaffar sig! Dessutom är de tämligen dyra.

Så min första fråga är - frågar du egentligen efter vad ett fisheye-objektiv ÄR för något?

Det finns två grundtyper. Den ena, den egentliga, har 180° bildvinkel i alla riktningar, och ger en cirkulär bild på filmrutan. Lägger man kameran på marken med objektivet riktat uppåt, så är den alltså kapabel att avbilda hela hemisfären på en plan cirkelyta i fokalplanet. När man "plattar till" objektrymden på detta sätt kommer naturligtvis alla räta linjer att krökas våldsamt ju mer de avlägsnar sig från bildens mittpunkt. Resultatet blir alltså en väldigt kraftig distorsion vid bildkanten. För 35 mm film har dessa objektiv en brännvidd på cirka 8 mm. För att du ska få ut 180° bildvinkel krävs en fullformatskamera - på en APS-C får du med kanske 107° (på en Canon kanske runt 100°). Men spring nu inte genast ut och köp en svindyr digital fullformatare, utan skaffa i så fall en analog kamera för detta ändamål (du kan säkert köpa film till denna livet ut utan att komma upp till vad en Canon EOS 1D Mark III skulle kosta dig...).

Den andra typen av fisheye ger en bild som täcker hela 24x36 mm ytan på småbildsfilmen, och brukar kallas för "full frame Fisheye". Där är det då bara diagonalen som får 180° bildvinkel. Filmrutans långsida får ännu mindre bildvinkel, och kortsidan ytterligare mindre (typiskt runt 90° bildvinkel). För småbildsfilm brukar dessa FE-objektiv ha en brännvidd på 14-15 mm.

FE-objektiv är ganska dyra, original kostar från ungefär 7.000 kr och upp. Även piratgluggarna kostar, från runt 5.500 kr. Fast du kan förstås komma ner rejält i pris ifall du köper från Belarus. Där tillverkas FE-objektiv som man kan köpa för runt 400 USD inkl. frakt men exkl. moms, och ett fullformats FE för runt 200 USD. Dessa är helt manuella. De finns även till Nikon, Minolta MD, Minolta/Sony AF, Pentax m.fl.

Du har dock inte alls så stor användning av fisheye-objektiv som av ett rektilinjärt vidvinkelobjektiv. Dessa senare kan också ha 14 mm brännvidd, men räta linjer kröks alltså inte alls på det sätt som FE-objektiven gör. Dock är det inte geometriskt möjligt att komma helt undan förvrängningar ens för dessa extremvidvinkelobjektiv, så i bildkanterna blir ytor något för stort avbildade, och en rund boll blir elliptisk.

Det finns också billiga fisheye tillsats-objektiv. Ett jag har kallades för "0.42x Fisheye Adapter", och skruvades fast i filtergängan m.h.a. en stepup-ring. En sådan FE-adapter kostar visserligen bara en tiondedel av ett riktigt FE, men det är ändå pengar rätt i sjön. Det är bara en leksak, resultatet blir rent uselt! Ett ryskt fisheye kostar ju inte så förfärligt mycket mer, och även om dessa är långt ifrån Zeiss-klass, så är de fullt användbara, och kvaliteten är skyhögt bättre än dessa hafsigt tillverkade FE-adapter-plastbitar. Glöm dem! Har en liggande i ett lager någonstans, och den kan du få ifall jag hittar den.

Jag vet vad fisheye är, men Tack ändå :)
Ville mest få koll på om någon hade ett bra fisheye objektiv som de ville rekomendera & ja, vad de kostade osv.

Köp ett sigma 10-20 först som ger "normala" bilder först och se om supervidvinkel e din grej.

ANNONS
Götaplatsens Foto