Annons

Fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

heinz

Ny medlem
Jag är en person som inte har det så bra ställt med ekonomin eftersom jag studerar. Och jag undrar om det finns något alternativ till fisheye objektiv, typ nån konverter?
Jag har en Nikon F65.

Jag har sett att det finns sånna prylar CyberPhoto "Soligor Fish-eye konverter 0,25x" om det är någonting att ha har jag ingen aning om. För 1195:- ink moms ska man väl inte förvänta sig några under. Vore intressant att veta om någon testat dessa på en vanlig 35mm SLR.

Mikael Matsson här på sidan har en "billig" fisheye konverter. Jag kommer inte ihåg vilket märke dock (Tror det är en soligor eller kenko). Han sa att den håller mycket låg kvalitet. I princip så har du nåt som kan kallas skärpa i mitten av bilden. Vinjetteringen är enorm...
Han kan tyvär inte svara själv...datorlös...

Tänkte bara meddela dig en ny verklighet Hans.

Du kommer aldrig att få så mycket pengar som när du är student.

Jag glömde undantaget Hans.

Det är om man först har familj, barn och sedan börjar studera.
Dessa personer beundrar jag.

OT

Erik Schalin skrev:
...

Du kommer aldrig att få så mycket pengar som när du är student.

Nu vet jag inte om jag missade någon form av ironi isf ber jag om ursäkt- jag skulle vilja påstå att man aldrig har så lite pengar som man har när man är student.

och sen skrev Erik Schalin:
Jag glömde undantaget Hans.

Det är om man först har familj, barn och sedan börjar studera.
Dessa personer beundrar jag.

Även jag.

Det här var helt OT- sätt inte igång en politisk debatt för min skull...

Nej ingen ironi.

Skillnaden är att som singel och utan de fasta kostnaderna som familjen medför så väljer du och ingen annan vad du lägger pengarna på.

När det gäller fisheye, prova att låna/hyr av kompis. Det är inte mycket som passar att fotografera med fisheye.
De jag känner som har använt det har sålt det ganska fort.

ANNONS
Götaplatsens Foto