Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fixa kontrast i Camera Raw eller i Photoshop?
- Trådstartare erro.se
- Start datum
erro.se
Aktiv medlem
mipert skrev:
Jag sätter svart- och vitpunkt i ACR.
Numera justerar jag även kurvan i ACR eftersom jag jobbar med Photoshop 9.
Men normalt sker allt finjusterande i Pshp.
Med svart- och vitpunkt i ACR menar du värden för skuggor och exponering antar jag? Jag har läst i nån tråd här att man ska justera vit/svartpunkterna sedan även inne i PS via nivåer eller kurvor. Är det så?
Scratchen
Aktiv medlem
Ja, svart-, vit- och gråpunkterna kan du justera genom levels (nivåer).erro_67 skrev:
Med svart- och vitpunkt i ACR menar du värden för skuggor och exponering antar jag? Jag har läst i nån tråd här att man ska justera vit/svartpunkterna sedan även inne i PS via nivåer eller kurvor. Är det så?
erro.se
Aktiv medlem
Jo, vad svart/vit/gråpunkter är fattar jag. Även hur man använder nivåer och kurvor. Min fråga var:
Jag ställer in "exponering" och "skuggor" i Camera raw så att bilden får bra utsträckning i histogrammet. Måste jag sedan ÄVEN justera vit/svartpunkt i Nivåer inne i Photoshop eller blir det en dubbelinställning av redan det jag redan gjort i Camera Raw? Och om man nu ska göra så, varför?
Jag ställer in "exponering" och "skuggor" i Camera raw så att bilden får bra utsträckning i histogrammet. Måste jag sedan ÄVEN justera vit/svartpunkt i Nivåer inne i Photoshop eller blir det en dubbelinställning av redan det jag redan gjort i Camera Raw? Och om man nu ska göra så, varför?
Scratchen
Aktiv medlem
Om nu histogrammet ser bra ut i Camera RAW efter att du gjort justeringarna där, så ser jag det bara som onödigt att göra det igen sen, det blir liksom kaka på kakaerro_67 skrev:
Jo, vad svart/vit/gråpunkter är fattar jag. Även hur man använder nivåer och kurvor. Min fråga var:
martim
Aktiv medlem
Man "behöver" inte göra några justeringar alls. Det är bara att använda grundinställningarna om du är nöjd med bilden som den är. Om du inte tycker det behövs, så finns det ju ingen poäng med att fortsätta justera .. men de flesta bilder jag arbetar med brukar inte bli tillräckligt bra med de justeringar jag gör i RAW konverteraren. Alltså finjusterar jag nästan alltid med kurvor i efterhand..