Annons

Fixa kontrast i Camera Raw eller i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Hur brukar ni göra med en bilds kontrast? Fixar ni den i Camera Raw (eller annan råkonverter) eller senare i Photoshop? Eller både och?

Har ni några bra rekommendationer. Jag tycker det är lite svårt att veta vad som är "rätt" kontrast.

Både och. I Camera Raw grundjusterar man, sen finjusterar man med kurvorna.. så gör jag i alla fall!

Jag sätter svart- och vitpunkt i ACR.
Numera justerar jag även kurvan i ACR eftersom jag jobbar med Photoshop 9.

Men normalt sker allt finjusterande i Pshp.

mipert skrev:
Jag sätter svart- och vitpunkt i ACR.
Numera justerar jag även kurvan i ACR eftersom jag jobbar med Photoshop 9.

Men normalt sker allt finjusterande i Pshp.

Med svart- och vitpunkt i ACR menar du värden för skuggor och exponering antar jag? Jag har läst i nån tråd här att man ska justera vit/svartpunkterna sedan även inne i PS via nivåer eller kurvor. Är det så?

erro_67 skrev:
Med svart- och vitpunkt i ACR menar du värden för skuggor och exponering antar jag? Jag har läst i nån tråd här att man ska justera vit/svartpunkterna sedan även inne i PS via nivåer eller kurvor. Är det så?
Ja, svart-, vit- och gråpunkterna kan du justera genom levels (nivåer).

Jo, vad svart/vit/gråpunkter är fattar jag. Även hur man använder nivåer och kurvor. Min fråga var:

Jag ställer in "exponering" och "skuggor" i Camera raw så att bilden får bra utsträckning i histogrammet. Måste jag sedan ÄVEN justera vit/svartpunkt i Nivåer inne i Photoshop eller blir det en dubbelinställning av redan det jag redan gjort i Camera Raw? Och om man nu ska göra så, varför?

erro_67 skrev:
Jo, vad svart/vit/gråpunkter är fattar jag. Även hur man använder nivåer och kurvor. Min fråga var:

Jag ställer in "exponering" och "skuggor" i Camera raw så att bilden får bra utsträckning i histogrammet. Måste jag sedan ÄVEN justera vit/svartpunkt i Nivåer inne i Photoshop eller blir det en dubbelinställning av redan det jag redan gjort i Camera Raw? Och om man nu ska göra så, varför?
Om nu histogrammet ser bra ut i Camera RAW efter att du gjort justeringarna där, så ser jag det bara som onödigt att göra det igen sen, det blir liksom kaka på kaka :)

Precis så som jag ser det också. Jag har dock sett rekommendationer i andra trådar om att gör på detta "dubbla" sätt, och jag undrade isåfall varför, och om någon annan gör så. Men då håller jag mig nog till en justering även i fortsättningen.

Man "behöver" inte göra några justeringar alls. Det är bara att använda grundinställningarna om du är nöjd med bilden som den är. Om du inte tycker det behövs, så finns det ju ingen poäng med att fortsätta justera .. men de flesta bilder jag arbetar med brukar inte bli tillräckligt bra med de justeringar jag gör i RAW konverteraren. Alltså finjusterar jag nästan alltid med kurvor i efterhand..

ANNONS
Götaplatsens Foto