Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flödestips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thompus

Aktiv medlem
Jag skulle vilja veta hur Ni arbetar med era bilder efter exponeringen.
Jag gör så här:
- ordnar vitbalans mm i Capture One LE
- om det behövs retusch eller likn använder jag sedan Elements 3
- därefter kollar jag till bilderna i iPhoto på helskärm (jag tycker den har bästa visningsalternativet i helskärm)

Jobbigt? Tips?

//Thompa

- Adobe Bridge, betygsätter bilderna 0-5
- Öppnar upp femstjärninga bilder i CameraRaw, därefter 4, 3... sjysterar vitbalans, färger, exponerning, m.m.
- Öppnar bilder i photoshop som ska retusheras och/eller upp på webben

Sen anväder jag färgmärkning på bilderna för att hålla koll på vilka som finns förminskade och/eller sparade som hres jpeg.

//Jerry

Med RawShooter Essentials använder jag (nä, nu skryter jag. BORDE jag använda) deras rekommenderade arbetsflöde.

Råfilerna sorteras snabbt i fyra kategorier 1-2-3-Soptunna. Ettorna får en rejäl översyn i RSE och "framkallas" till jpg. Sedan arbetar jag med dem individuellt i redigeringsprogram.
Tvåorna får eventuellt en snabbfix i redigeringen - de skall ju ändå inte bli mer än max 10x15.
Treor skall kastas, om de inte är familjebilder och vardagsdokumentation. Sådant skall man ju aldrig kasta om det inte är absolut värdelöst.

ANNONS
Götaplatsens Foto