Annons

Flera bilder till en?

Produkter
(logga in för att koppla)

haak

Aktiv medlem
Finns det något snabbt sätt att lägga in flera separata bilder (filer) till varsitt lager i en psd-fil?

Det är många bilder det handlar om och jag vill slippa tiden det tar att öppna respektive bild, markera allt, kopiera och sedan klistra in i den slutliga filen.

mvh
Håkan Åkesson

Om du sorterar upp alla bilder bredvid den du ska klippa in bilderna till så kan du hålla inne ctrl (windows) och bara dra över bilden/bilderna dit dem ska. Då kopieras dem automatiskt och hamnar i ett eget lager.

Om det är extremt många lager så kan du öppna fliken "Window" längst upp i menyraden. Längst ner i den listan finns alla öppna filer och en bock för vilken som just nu är aktiv.

Våga vägra ctrl+a, ctrl+c, ctrl+v i photoshop!
Hail the ctrl.

Om du sorterar upp alla bilder bredvid den du ska klippa in bilderna till så kan du hålla inne ctrl (windows) och bara dra över bilden/bilderna dit dem ska. Då kopieras dem automatiskt och hamnar i ett eget lager.
Jag testade att öppna fyra bilder i CS3. Det fungerade visserligen att kopiera tre bilder till den fjärde som egna lager i den genom att CTRL-dra dem dit, men bilderna blev förskjutna på olika sätt i sid- och höjdled. Förskjutningen verkade vara beroende av var i bilderna jag klickade när jag drog och släppte dem. Alla fyra hade exakt samma pixeldimensioner.
Jag har för mig att jag har läst någonstans i manualen hur man ställer in just detta hur bilder ska placeras i de nya lager de flyttas eller kopieras till, men jag minns inte var. Någon som vet?

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto