Annons

Flyga med minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde K

Ny medlem
Har en liten undran.
Ska ut och resa och det innebär en hel del fotande.
Var iväg och köpte ett till minneskort.
Säljaren ville då påpeka att flygplatserna har höjt strålningen i röntgenapparaterna och att det kan skada minneskorten.
För att minneskorten inte skulle ta skada så tyckte han att jag skulle köpa en låda/ask som jag skulle förvara minneskorten i och som samtidigt skyddar dom från strålningen av flygplatsröntgen.
Ringde en fotobutik för att se vad dom hade att säga och vad dom skulle ha för en sådan låda.
Svaret därifrån var att det inte var nödvändigt för att minneskorten inte är röntgenkänsliga.
Blir lite rådvill och osäker, tål minneskorten en flygplatsröntgen eller ej, behöver jag köpa en sådan ask för att skydda minneskorten?
Tacksam för svar.

Film är ljuskänslig och röntgen är ljus.
Minneskretsar är inte röntgenkänsliga så låt minneskorten ligga i handbagaget och åka på bandet igenom röntgenmaskinen.
Däremot kan de vara känsliga för magnetiska och elektriska fält. Så gå helst inte igenom metalldetektorbågen med minneskort på dig.
Troligtvis inte speciellt känsligt alls.

Behövs inte

Hej
Jag har tidigare jobbat på Arlanda som flygplats kontrollant.Du ska ha dit minneskort i handbagaget.Du ska absolut inte ha det i din stora resväska,Det incheckade bagaget går genom en CTX röntgen som är mycket starkare och kan skada film och minneskort.

Men vanliga röntgen i säkerhetskontrollen skaddar inte minneskort och film. Allt ska ju kontrolleras så den måste gå igenom röntgen aparaten,du behöver inte vara orolig för att den ska ta skada.

vh Putte

Fredrik: Det är ganska uppenbart att säljaren ville göra en merförsäljning och det genom att utnyttja din oro.
Du kan lugnt följa rådet Patricio gav. Den svaga elektromagnetiska strålning det handlar om vid kontrollen av handbagaget utgör ingen fara för minneskorten. Och du, röntgenstrålningen är elektromagnetisk strålning med våglängder ca 0,001–50 nm och inte ljus.

Jag tackar för era inlägg.

Eftersom jag inte har hört något om ovanstående tidigare så blev jag lite konfunderad och valde att avstå köp innan jag fått mer information om vad som gällde. Hade det varit så "farligt" som det lät så hade man nog kunnat läst om det i tidningar och inte minst här på FS, så därför var jag avvaktande.
Jag tänkte ha kameran med tbh i handbagaget, jag kommer ändå har plats tillgodo, ska bara vara borta ett par dagar men det är mycket som jag har tänkt att dokumentera på bild.
Än en gång tack för er hjälp.

//Fredrik

För att ytterligare lugna dig kan jag säga att jag har flugit flera gånger med kameran och minneskortet i, den senaste gången i februari sturup - arlanda och jag har aldrig fått problem. Jag har haft kameran som handbagage.

Som sagt... bara en ytterligare liten försäkran :)

Mvh

Rasmus Mattsson

Re: Behövs inte

dzing skrev:
Det incheckade bagaget går genom en CTX röntgen som är mycket starkare och kan skada film och minneskort.

Film - Ja

Minneskort - ?

Hur kan röntgenstrålar påverka något elektriskt? Det är ju som att säga - förvara inte din rakapparat i det incheckade bagaget (ja, inte något elektriskt öht.), då går det sönder.

Bara en fråga, eftersom det ibland dyker upp saker som bara är sagda, som tycks sakna förankring i verkligheten.

Re: Re: Behövs inte

Jeppe skrev:
Film - Ja

Minneskort - ?

Hur kan röntgenstrålar påverka något elektriskt? Det är ju som att säga - förvara inte din rakapparat i det incheckade bagaget (ja, inte något elektriskt öht.), då går det sönder.

Bara en fråga, eftersom det ibland dyker upp saker som bara är sagda, som tycks sakna förankring i verkligheten.

Röntgenstrålning är ju som bekant elektromagnetisk strålning, och en kraftig elektromagnetisk puls kan ju skada elektronik. Kanske kan ha något med saken att göra, men jag är ju ingen expert på något vis.

Re: Re: Re: Behövs inte

bullen_ skrev:
Röntgenstrålning är ju som bekant elektromagnetisk strålning, och en kraftig elektromagnetisk puls kan ju skada elektronik. Kanske kan ha något med saken att göra, men jag är ju ingen expert på något vis.
Kraftig elektromagnetisk puls som skadar elektronik krävs det väl atombomber för att åstadkomma.

Om röntgenstrålningen på flygplatser verkligen skulle skada elektronik skulle det nog ha uppmärksammats mer än som vandringssägner på internet med tanke på allt som åker igenom dessa maskiner dagligen: datorer, mobiltelefoner, mp3-spelare, kameror, hårddiskar, hårtorkar, rakapparater som nämnts, cd-spelare, diktafoner, andra typer av mediaspelare, elektriska tandborstar, osv osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto