Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta foton+data i LR till annan Pc

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Bro

Aktiv medlem
Hej på er!
Jag har haft en mängd foton organiserade i Elements 3 och fört över allt till Lightroom 1.4. Nu vill jag föra över både foton samt all data till annan Pc med hjälp av extern hd. Jag har försökt men bildfilerna följde inte med, keywords och andra data förs över.
Peter

Har du prövat att skapa en ny mapp på den externa hårddisken inifrån Lightroom och sedan flytta över mappar och filerna till den nya mappen, fortfarande, inifrån Lightroom?

Lightroom är ju en databas som har en sökväg till bilder på hårddisken. Du måste flytta alla bilder till den nya datorn. och sedan tala om för LR den nya sökvägen. Har du en bra filstruktur räcker det med att peka om en fil i rotmappen så hänger bilder i underliggande mappar med.

mvh Lise-Lott

Gör man som Joakim föreslår så slipper man peka om, då flyttar lightroom alla bilder i mapparna åt en.

Jovisst stämmer det, frågan är bara om du kan se både den gamla disken och den nya. Det var ju en ny PC.

Lise-Lott

Det ska inte vara några problem eftersom han ska använda en extern hårddisk för att flytta bilderna mellan datorerna. Först lägger man till den externa hårddisken i ligthroom, flyttar rubbet och ser till att man har databasen på hårddisken, flyttar disken till nya datorn, och gör proceduren i omvänd ordning.

ANNONS
Götaplatsens Foto