Annons

Fokusfel på Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

offetoffe

Aktiv medlem
I Canon-världen (som jag tillhör) verkar det emellanåt vara problem med att få exakt fokusering med AF, verkar vara mer vanligt med 3e-partsobjektiv (Sigma) men händer även med Canons egna gluggar.

Så min fråga är, hur är det i Nikon-världen, finns samma problem där? Jag är mest bara nyfiken, tänkte kanske om Nikon löst AF-grejen på något smartare sätt än Canon.

Tackar!

/Olof

Japp, Nikon har samma problem.

Läser du några trådar här så dyker det upp lika mycket problem, speciellt så fort en ny modell lanserats.

Fast sedan är ju Nikon bättre på exakt alla andra sätt, fokusfel är det enda problemet i med Nikon i hela världen!

;-)

Joseph S Wisniewski, en klok man på DPRs forum:

" I've got Nikon service manuals, and their AF alignment standards aren't that impressive. If Canon were any better, we'd hear people talking about how they "out class" Nikon in AF. Same if Nikon were any better. They're competitive on price, and they achieve this by being competitive in design and assembly."

Ser mer i länken
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=33116571

som oxå förklarar hur AF fungerar och vilka problem som kan finnas.

Har precis kommit hem från verkstaden med min nyinköpta D700. Precis som med alla mina tidigare DSLR så behövde den en omgång för justering av AF.

Denna gång var spegeln och "submirror" feljusterade samt även i mjukvaran. Klarade inte av att fokusera korrekt med något av mina objektiv på kortare avstånd än 3-4 meter eller så.

6:e huset nu samt 13 av 14 AF-S objektiv som behövt justering. Enligt serviceteknikern så är fokusjustering den klart vanligaste reparationen de gör numera. På min fråga om hur illa det är med leveranskontrollen svarade han att "det var sämre förr". Det är mycket bättre sedan D300/D700/D3 kom än tidigare. Inte en enda D200 fokuserar korrekt sa han om den inte justerad. D2 var lika illa.....

Och visst förekommer det fler fel: Bla släpper gummiklädseln på husen. Enligt samma servicetekniker byts de ca vart annat år. Visserligen sitter utbytesgummit bättre då det är lite lite mindre och när det sväller så får det plats vilket inte originalgummit får........

ANNONS
Götaplatsens Foto