Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fokuspunkt

Produkter
(logga in för att koppla)

Dockland

Avslutat medlemskap
Jag använder mig alltid och uteslutande av mittenpunkten och komponerar om bilden efter behag. Vad är benefit med att använda autoval på fokuspunkterna? För mig känns det som jag tappar lite kontroll.

Det finns situationer när autoval kan vara bra, exempelvis om man skall fånga en flygande fågel mot himlen och liknande situationer. Men många kör nog även här med endast en punkt.
Annars känner jag som du, man har klart bättre koll om man bara använder en förvald fokuspunkt.

Håller med Arne här; t ex flygande fågel mot himmel är en "autoval-situation" för mig. I övrigt brukar jag välja punkt manuellt, inte nödvändigtvis den i mitten.

Hej
HAr en eos 1mk2 och kör enbart med mittre utom just som ni skriver, vid flygande objekt.
Har lagt det som val på snabbvalsknappen som finns på 1 husen att alla 45 då är aktiva.

Sen expanderas ju mittpunkten beroende på avstånd/brännvidd om man ställer det i CF på detta hus.

Mittpunkten är ju känsligare och korslagd dessutom.

Roine

Även jag använder i regel bara en punkt. Den i mitten är väl kanske vanligast men jag byter väldigt ofta även till dom andra punkterna. lagt fokuspunkterna på min lilla joystick så bara ett tryck til lvänster så flyttas min punkt till vänster :) mycket behändigt vid modellfoto eller liknande om man vill ha fokus i ögat.

Jag använder ofta övre högra/vänstra focuspunkten för bildkompositionens och snabbhetens skull. Jag slipper då massa onödig omkomposition vid ex porträtt eller barnbilder. Sen vid rörliga objekt gör har jag ställt in utvidgad af-punkt med stöd av omgivande focuspunkter oavsett vilken focuspunkt jag väljer.

Använder man mittenpunkten och komponerar om så finns det risk för att man ändrar avståndet till motivet och med kort skärpedjup så kan det då hamna ur fokus. Ett bättre metod kan då vara att komponera bilden först och sen manuellt välja den fokuspunkt som ligger närmast.

ANNONS
Götaplatsens Foto